View Single Post
Old 15-03-2010, 21:15   #37
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: F-35 billigare än Gripen?

Quote:
Originally Posted by marove View Post
I mitt innlegg forsøkte jeg å tolke prosessen rundt flykjøpet ut fra hvilke motiver som faktisk lå til grunn. Mine egne synspunkter på flykjøp er helt annerledes.

Jeg mener det mest fornuftige er å vente med kjøp av nye fly (nesten) til de gamle skal kasseres, og holde en konkurranse mellom de flyene som er i produksjon der og da - det kalles "fly before buy". Men industrien vil ikke tillate det, fordi det gjør det vanskeligere å oppnå gode gjenkjøpsavtaler. Så noe av forsvarsevnen som kan realiseres på grunnlag av Forsvarets begrensede midler, ofres til fordel for industriens ønske om arbeidsplasser og/eller fortjeneste.

Å bruke (for oss) store summer til å støtte utviklingsprosjektet til en enkelt flyfabrikk mange år før vi vet om prosjektet tar av eller krasjer, mener jeg er hasardspill med offentlige midler.

Jeg mener også at det er ufornuftig å drive utenrikspolitikk med forsvarskontrakter til titalls milliarder kroner. Skal vi kjøpe best og billigst, kan vi ikke på forhånd (åpent eller i skjul) binde oss til å kjøpe amerikansk. I stedet bør vi holde en fair konkurranse mellom alle aktuelle leverandører som har fly i lufta på det tidspunkt. Men det er Utenriksdepartementet neppe enig i.

Det var også ufornuftig av Regjeringen å legge opp en strategi for å styrke sin stilling vis-a-vis Lockheed-Martin som var basert på unfair behandling av Saab. "Man merkt die Absicht, und man ist verstimmt." Jeg synes slett ikke det er noen god unnskyldning at dette peket kan ha hatt sin misjon innad i Arbeiderpartiet. Snarere tvertimot! For i så fall er det Arbeiderpartiets ledelse som drar fordel av det, men det er Norge som taper anseelse i Sverige på det. Det er ikke en gang å ofre landets interesser til fordel for partiets interesser, men å ofre landets interesser for partiets ledelses interesser! Jeg kan godt forstå at mange svensker synes Saab ble dårlig behandlet, siden jeg synes det samme selv, og jeg er norsk.

Jeg klarer uansett ikke å begripe hvorfor Saab ikke trakk seg. Etter at Norge hadde bidratt med en milliard til utviklingen av JSF var alle utsagn om fair konkurranse bare svada (selv om vi glemmer den diplomatiske bakgrunnen). En milliard er en milliard.
Det vil nå uansett være kunde som er med på å betale utvklings+produksjonskostnadene enten flyet heter a eller b.
Og skal man ha mulighet for et industrielt sammarbeide så må man være med fra man er på tegnebordet , ikke tro at man kan få noen gode avtaler når produktet er ferdig utvikliet og i produksjon, da er det andre som har tatt disse mulighetene.
sail4fun is offline   Reply With Quote