View Single Post
Old 15-03-2010, 16:03   #27
Alf
ScanFlyer Blue

Default Re: F-35 billigare än Gripen?

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
1A: I følge hvem? Og hvem har betalt de som har regnet dette ut? "Vi vet alle" er et svært tvilsomt grunnlag å diskutere ut ifra. Videre er det vanskelig å diskutere hvor mye det kommer til å koste fremover.

1B: Prisen er kun interessant i seg selv ift JSF nå som beslutningen er tatt og ikke så veldig interessant å sammenlikne med Gripen lenger. Faller Gripen igjennom i de operative kravene så vil det være en svært uklok beslutning å kjøpe flyet. I så fall ville politikerne kjøpe noe til Forsvaret som Forsvaret ikke har bruk for. DET er dyrt det! Det samme skjedde for ikke lenge siden (innen de siste 10 årene en gang) hvor man kjøpte noen båter/fartøy som ikke sjøforsvaret ønsket. Tror dette var Skjold-klassen. Noen kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

2: Jeg kan ingen ting om hva som gjør fly interoperable. Men ift Link 16 er sikkert man langt på vei interoperable. Ved å sette inn utstyr Gripen ikke selv leverer kan man helt sikkert ha gjørt Gripen til nær 100% interoperabel. Hva nå enn det vil innebære.

5: Eurofighter trakk seg fordi de følte at det ikke nyttet, og de ville nok ha vært helt enig med deg. Det betyr ikke at Eurofighter hadde rett. Eneste gode grunn til å trekke seg ut er at man finner ut at man ikke kommer til å fylle de kravene man stiller. Eurofighter viste seg å være quitters! Det var veldig synd!

Jeg skal ikke legge meg opp i om noen har kastet dårlig lys over SAAB med vilje eller ikke for å gjøre JSF-beslutningen politisk spisbar for sosialistpartiet; men om de har gjort det så er jeg enig i at det var veldig dårlig gjort

EDIT angående stealth/radardiskusjonen:
Det blir hevdet ovenfor at Stealth vil være bortkastet teknologi å kjøpe fordi man med tiden får bedre og bedre radarteknologi. Det virker som om man tror at stealth gjør fly usynlig på radar. Dette er en klassisk feil mange tar. Stealth betyr ikke "ingen signatur", men lavsignatur. Det betyr at radar-energi som reflekteres tilbake til radaren minimeres. Om man flyr med "riktig" side mot radaren så kan denne energien som returneres bli minimal. Dette gjør at fly kan oppdages så sent som mulig, og kan bli vanskelig å følge. Du skal ikke se bort ifra at det også gjør det lettere å komme unna radar-søkende missiler fordi skroget reflekterer veldig lite radar-ekko imens countermeasures som Chaff derimot avgir veldig mye radar-ekko.

Hvis radarene blir bedre og bedre fordi man utvikler disse; som er en rimelig antakelse; så vil det si at alt blir ennå lettere å oppdage. Et fly uten Stealth-egenskaper vil oppdages mye tidligere. Et fly MED Stealth-egenskaper vil oppdages tidligere. Så flyene vil oppdages mye tidligere, men stealth-flyet vil FREMDELES ha en fordel og kunne fly nærmere og være vanskeligere å holde kontroll på.

Om jeg har forstått det riktig.

Diskusjonene om kampfly; både før og etter valget var tatt; har vært preget av (1) de som var for amerikansk, (2) de som var for svensk, (3) og de som var for det beste flyet. Jeg var i gruppe (3) og heiet hverken på gruppe (1) eller (2), selv om begge sider hadde og fremedeles har interessante meninger.

Vi får vel se etterhvert hvor dyrt det blir. Det er bare synd at vi aldri får vite sannheten om hvor dyrt Gripen faktisk ville blitt når man tar alle kostnader inn i beregningen og ikke bare kjøpsprisen. Jeg håper i alle fall at Gripen har bedre sjanser i andre land!
På riktigt, ge dig! F-35 kommer ALDRIG bli billigare än Gripen. Om du fortfarande anser det, ge mig 1 tillförlitlig källa som pekar på det. Det spelar ingen som helst roll hur du räknar! Kom heller aldrig och säg att Gripen skulle vara "oanvändbar"..

Danskarna lär antagligen välja bort F-35 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/15/112521.htm

Jag vet mycket väl vad "stealth" innebär. Jag vet också att stealthplan av typen F-35 går att upptäcka med ny radarteknologi. SAAB har bla. en sådan teknik.
Med rätt teknik, beräkningskraft och rätt mängd belysningsenergi på målet går det att upptäcka "stealth-plan", spelar ingen roll om de heter B-2, F-35, F-22 eller PAK FA..
Alf is offline   Reply With Quote