View Single Post
Old 23-02-2010, 13:10   #34
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Ansatte i luftfarten ønsker svartelisting

Jeg støtter også et godt system for "no-flylister". Et felles system innen Schengen, som allerede har politisamarbeid, ville jeg tro kunne være fordelaktig. I min jobb er jeg også borte i de amerikanske listene, og kan ikke huske at den noen gang har forsinket paps innsjekking med mer enn 20 minutter i de verste tilfellene, selv med telefonering til security-avdelingen til aktuelle flyselskaps hub. Jeg begynner jo nesten å lure på om vi snakker om samme ting hvis folk mister 5 fly - eller om systemene for oppfølging eller opplæring virkelig kan være så dårlig? Igjen, om det er tilfellet må vi jo rett og slett lære av det før man innfører en Schengenliste. Jeg skjønner også at det er inconvenient for passasjeren det gjelder - men hvis det bare hindrer ett terrorist attack kan det kanskje være verdt litt?

USA har jo kommet nokså langt med sitt system. Hvis du har opplevd problemer med matchende navn, kan du nå file noen greier med DHS/TSA, og få et redress-nummer du kan oppgi ved bestilling av reisen, og på den måten forhåpentligvis allerede der sjekkes ut av listen. I tillegg er, om jeg husker riktig, et "known traveller #" på vei, som skal gjøre dette enda enklere.

De amerikanske listene for no-fly og selectee har hatt sine svakheter. Nå vil jeg mene de har blitt nokså gode - og tar man det beste derfra tror jeg ikke det ville være noe problem å innføre innen Schengen. Det er tydelig opplæring og gode systemer rundt dette er sentralt - men det er på ingen måte umulig å få til. For den jevne reisende gjør det ingen forskjell. Igjen - hvis man vhja. et slikt system bare unngår ett attack - så er det antagelig verdt det.
JoeW is offline   Reply With Quote