Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
-------
Historien er velkjent i luftfartsmiljøet, og at vedkommende SAS-pilot valgte å bruke spoilers like før touchdown er og blir uforståelig.
Tally-Ho
|
Så lenge etter hendelsen er mye blitt forvrengt. Var selv i selskapet da det skjedde, men heng meg nå ikke for nedenstående utdrag fra min hukommelse.
Jeg vil bestride at kapteinen BEVISST valgte å bruke spoilers like før touchdown: Han hadde lang fartstid på Caravelle, der kunne spoilers justeres manuelt helt ned til landing ved å trekke håndtaket litt bakover, nettopp for å hente seg inn fra en høy finale. Husker ikke om det var armering på Caravellens spoilerhåndtak, men tror ikke det.
På DC-9 var spoilers justerbare når brukt som speedbrake i lufta, men ikke etter de var armert like før landing (håndtaket trukket opp og spoilers spratt opp når hjula tok bakken). Å trekke håndtaket litt bakover fra armert posisjon løste dem helt ut.
På det tidspunkt var det ikke ILS på bane 27, de fløy inn på ILS til bane 09 og foretok så en "circling" til 27. Denne besto i å følge orange lys (med ganske stor avstand) langs åskanten pluss en krapp sving i lav høyde til finale. Vanskelig å se banen pga den dårlige sikten dette alltid foregikk i. Et utrivelig stykke arbeid ifølge pilotene dengang.
Altså er det meget sannsynlig at "han med det uheldige navnet" (ny på DC-9) etter en stressende circling reagerte instinktivt med å bruke den vante metoden fra Caravellen. Syns å huske at selskapet da nylig hadde redusert tiden som FO fra langruter fikk fly sin nye kortrutetype før oppgradering til kaptein. Har ikke lest rapporten siden dengang, men tror neppe sådanne sammenhenger ble tatt med i den formelle vurderingen, selv om de ble nevnt i miljøet.
Noen med fartstid fra DC-9 kan sikkert korrigere meg på de tekniske beskrivelsene av spoiler-operasjon.
Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
Men i miljøet vårt er det ikke vanlig å komme med "morsomheter" og spydigheter i slike sammenhenger. Miljøet er lite og oversiktelig, og menneskelige feil kan alle gjøre.
Tally-Ho
|
Det var dessverre litt tøffere tone dengang. Jeg syntes han fikk en unødvendig kald behandling av kolleger og selskap, sett i forhold til andre hendelser med "narrow escape".