Quote:
Originally Posted by Wig-wag
Dette er en meget alvorlig hendelse med et potensiale til en skikkelig katastrofe av Tenerife-typen i seg.
En haug med varselbjeller burde ha ringt i hodet til flyverne. Forskjellen i lyssetting og det faktum at taxiways som oftest er bare halvparten så brede som RWY burde være to av dem. Om man ikke vil kalle det sløvhet, så får man finne et annet ord. Å pakke det inn i "human factors" og legge det inn i "shit happens"-filen blir litt lettvint, synes jeg.
Når hendelsen blir utredet vilman sikkert finne flere "osteskiver" med hull på feil sted, men den siste og mest åpenbare osteskiven er de to som sitter i cockpit og kikker ut av vinduet når de tar av.
|
----
Selvfølgelig er dette en "potensiell farlig hendelse", som så mye annet i luftfarten. Selvfølgelig skulle det ikke skje.
Men i luftfarten har man heldigvis enda den policy at man forsøker å se helheten i det som skjer. Hvorfor skjedde dette, hva kan man gjøre for at det ikke skal gjenta seg, human factors...?
Hvorfor tar to kvalifiserte piloter fra velrennomerte KLM av fra en taxibane i
AMS (homebase)... Hvordan kan det skje, det som ikke skal skje?
Luftfarten blir på den ene siden sikrere og sikrere, men på den annen side øker hele tiden krav til produktivitetskrav, luftrommet blir stadig mer fylt av flybevegelser, og tidspresset og kravet til økonomi blir stadig tydligere.
Vær trygg på at vi kommer til å oppleve slike hendelser igjen - og igjen vil noen da sette fokus på "sløvhet" når det går galt.
Tally-Ho