View Single Post
Old 13-02-2010, 10:43   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: KLM tar av fra taxebane på AMS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Human factors...? Dette er avgang fra hjemmeflyplassen til KLM. Hvordan kan man forstå at et fly tar av fra en taxibane? Nå er jeg på ingen måte pilot, men er ikke belysningen av en taxibane en annen enn en runway? Slik så det iallefall ut de par gangene jeg har vært i simulator.
----
TCAS har rett. Å snakke om "sløvhet" er en feilaktig og lettvint slengbemerkning i en slik sammenheng.
Om vi skal kunne snakke om "sløvhet" blant to veltrenede yrkespiloter med ansvar for en rekke menneskeliv i kabinen bak deg, og som jobber i et velrennomert selskap - så må vi kanskje heller bruke uttrykk som "fatigue" (trøtthet).

Er det en fase profesjonelle piloter er "springloaded", så er det foran en avgang. Men i dagens flyverden er det en ting som gjelder (selvfølgelig av økonomiske hensyn, slik at TOS og alle vi andre skal kunne fly billigst mulig) - og det er tidspress. Dagens LCC'er har turnarounds på ned til 20 minutter (og andre selskaper som KLM tvinges til å følge etter denne utviklingen), og da skal planlegging, departurebriefing (som også omfatter avgangsprosedyre, speeds, ev. flexed take off etc etc) foregå. For ikke å snakke om deicinger, slots o.l. Noen ganger gjøres slike forberedelser for avgang på veg ut på taxibanen mot avgangsposisjon, alt for å holde "timetable". I tillegg har vi alle de gangene hvor ATC (flygeleder) presser på å få deg avsted, fordi de har trafikk på veg inn, og gjerne vil ha deg avsted ASAP! Har selv opplevd det flere ganger på internasjonale lufthavner, hvor du ikke er særlig ofte, det er mørkt ute, og du er presset på tid. Sløv er jeg og mine kolleger ikke, heller veldig konsentrert.

Selvfølgelig er belysningen forskjellig på twy og rwy forskjellig, og en avgang på førstnevnte skal selvfølgelig normalt ikke skje.
Men igjen - dette er en problemstiling blant mange andre, og kommer garantert til å skje igjen. I alle fall slik luftfarten utvikler seg i dag, som en samlebandsindustri, med stadig større krav til inntjening og tidspress. "Human factors" er det riktige samlebegrepet, og er neppe til å forstå om man ikke sitter der selv, med tidspresset, og kanskje opp mot max arbeidsbelastning bak seg.

At noe oppfatter slike hendelser som "sløvhet" er leit.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote