SAS fløy lenge mellom Oslo og New York, på daglig basis med Boeing 767-300ER, men ruten ble lagt ned etter 11. september 2001. I 2003 ble ruten gjenåpnet med tre ukentlige avganger, og 767-maskinene ble etter hvert erstattet med nye og større Airbus A330-300-maskiner. I 2004 ble ruten igjen lagt ned, men det amerikanske selskapet Continental Airlines åpnet ruten med mindre Boeing 757-200-fly.
SAS har i årevis tapt penger på den interkontinentale trafikken og en rekke ruter har blitt kuttet. De rutene som nå gjenstår representerer vel et siste forsøk på å tjene penger på interkontinental trafikk og så får vi eventuelt se om
SAS utvider med nye ruter om de lykkes.
Continental Airlines og US Airways har hatt suksess på sine ruter fra Oslo til USA, men disse opereres med mindre materiell enn det
SAS har tilgjengelig.
SAS' Airbus A330-300-maskiner har 264 seter, mens 757-maskinene som de amerikanske selskapene bruker har ca. 180 seter, omtrent tilsvarende de minste av 767-maskinene som
SAS hadde.
Jeg tror
SAS gjorde en stor feil ved å bestille så store Airbus-fly. Selskapet hadde i sin tid to daglige avganger mellom København og New York - nå flys ruten bare daglig i sommermånedene, ellers er det seks avganger i uken.
SAS burde inkludert Airbus A330-200 i orderen, denne maskinen har lavere setekapasitet - men større rekkevidde.
Et problem da
SAS fløy direkte fra Oslo til New York, og dessuten fra Stockholm til Bangkok, var at det ofte var billigere å reise via København. Det gjorde at mange likevel valgte å fly om København - og man kan spørre seg om dette var bevisst fra
SAS' side.