Aksjestrateg Peter Hermanrud i First mener det er blitt for enkelt for mange store selskaper å manipulere med tall i regnskapene. Han hevder at det systematisk pyntes og sminkes på dårlige tall. Han viser blant annet til
SAS hvor et justert resultat vises frem, der 12 milliarder svenske kroner var tatt bort.
Det er Aksjestrateg Peter Hermanrud i First via Dagens Næringsliv som kommer med påstanden om at mange store selskaper tenker «Earnings before the bad stuff», det vil si de sminker bort dårlige tall.
Aksjestrategen mener åpenbart at mange tall er for høye, og viser deriblant til
SAS som for 2008 presentere et justert resultat der 12 milliarder svenske kroner var tatt bort fra den versjonen som selskapet valgte å fremheve.
– Gode ting er ordinære, mens dårlige nyheter konsekvent behandles som ekstraordinært. Det er ikke uten grunn at det justerte resultatet populært blir kalt «earnings before the bad stuff», sier den erfarne aksjestrategen til avisen.
Sture Stølen som er Investorkontakt i
SAS sier til avisen at selskapet ikke presenterer justerte tall for å lure noen, men dette ble gjort fordi det da vil være enklere å forstå virksomheten i selskapet.
Men
SAS er ikke alene om å foreta slike justeringer, det vises også til at selveste børslokomotivet Statoil brukte ordet «adjusted» (justert) hele 254 ganger i selskapets siste kvartalsrapport.