View Single Post
Old 09-01-2010, 16:53   #21
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.
Utfordingen til SAS er at tilbakegangen fra Osl er større fra Osl enn den generelle tilbakegangen for flyplassen. SAS mistet altså ikke bare kunder fordi færre fløy, men forde kundene også valgte andre selskap fremfor SAS.

Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap.


Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.
Jeg kan forsåvidt forstå hvorfor du skriver dette, men jeg mener du peker på en feil tankegang som desverre har preget SAS i alt for mange år.
Etter min mening har selskapet undervurdere kundens lojalitet. Det er feil å tro at en kunde ikke er lojal bare fordi de reiser på billige billetter med andre selskap. Når KLM, Norwegian og andre har fosset inn gjennom åpne dører, har alltid SAS reagert når det er for sent og aktøren har skaffet seg et solid markedsgrunnlag. SAS sitt reaksjonsmønster ovenfor nye utfordringer i markedet mener jeg bærer preg av å til tider å ha undervurdert kundens lojalitet eller mangelen på sådan!

SAS later jo til å ha forstått at kundemassen ikke er så lojal som det de selv later til å tro (tilbakegangen viser jo dette). SAS kjører en glitrende kampanje med sin 0,- strategi der de reisende blir minnet om fordelene med å benytte selskapet. Crewet minner eksisterende kunder om at de har gjort et godt SAS ved å velge SAS. Men igjen kommer dette for sent slik som alle andre ganger.
Kampanjen er kommet frem som et resultat av at konkurrentene har blitt for betydlige. SAS lanserte ingen slike kampanjer for å unngå at konkurrenten skulle bli et problem. Når punktligheten til Norwegian lå på 57% for året som helhet i 2007, gjorde SAS ingen ting med å fortelle markedet at de er overlegene på punktlighet. Når Norwegian innførte ekstra tjenester ved kjøp av billetter, tok det SAS flere år på å fortelle de reisende at de hadde andre fordeler å tilby. Dette er bare noe av det jeg mener er signaler om at SAS i liten grad er i forkant av utfordringene de står ovenfor!

Kostnaden ved å vinne tilbake kunder vil være enorm og er ikke akkurat et ukjent fenomen innen markedsføring. Har SAS virkelig tid og penger til dette når vi igjen later til å stå fremfor en ny oppsving?

Hva om vi om fra sommeren har en ny aktør på norsk innenriks?
Neppe trolig, men de siste 5 årene har vist hvor utforutsigbar denne bransjen er og da hjelper det ikke å ha den responstiden SAS til nå har vist.
Det hjelper ikke å reise seg etter et fall når alle andre rekker å løpe i forvegen å spenne ben på deg underveis!
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 09-01-2010 at 16:55.
MartinL is offline   Reply With Quote