View Single Post
Old 08-01-2010, 09:46   #59
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Default Re: Redigering av bilder

Jeg ser at det stadig diskuteres kamera, og det er jo viktig - selv er jeg mest opptatt av personen som står bak kameraet, det er sjeldent at et kamera "gjør fotografen god" - men muligheten for at "fotografen gjør kamera godt" er ofte større. Forvirret? Jeg mener at man ikke må tro at en automatisk tar bedre bilder fordi at man har, et i teorien, bedre kamera enn enn annen fotograf.
Det viktigste for meg innen fotografering, er komponering, komponering og komponering. Til det kan intet kamera hjelpe deg, det er kun du som fotograf som kan utrette en god komponering. Flyfotografering er vel kanskje den vanskeligste form for fotografering når det gjelder komponering, motivet forsvinner tidvis fort - og motivet er det de fleste er mest opptatt av, derfor får det en prioritering som ofte går ut over komponeringen av bildet. Og selv om også jeg er svært interessert i motivet, synes jeg det er mulig å komponere bildene riktig uansett, men selvsagt - det er ikke alltid det er mulig.

Foto-teknisk er selvsagt et SLR mye bedre enn kompakt, men det er som oftest slik at for å få bedre bilder, så må man da lære seg de mulighetene et SLR tilbyr - og man må tørre å utforske dem. Den eneste måten å gjøre dette på, er å ta mange bilder - og da mener jeg MANGE, med forskjellige eksponeringer/innstillinger. Jeg er selv ingen fotograf, har mest lært av meg selv gjennom å sammenlikne bilder jeg har tatt i forskjellige eksponeringer, og utviklet dette videre.

Nå når vi har digital fotografering, og etterarbeid - gir det oss ofte store muligheter til å rette opp feil vi har gjort, også når det gjelder komponeringen av bildet. Man må imidlertid være SVÆRT forsiktig med etterarbeid, da man lett kan gjøre et bilde dårligere hvis man er uforsiktig, men elementære feil kan man alltids rette på. Med elementære feil mener jeg horisont, beskjæring osv. Det som ofte kan ødelegge et ellers godt bilde, er uromomenter/objekter som ikke har noe med motivet å gjøre - og da kan det være greit å beskjære disse hvis komponeringen tillater det. Man MÅ bruke tid på et bilde, ellers er det ikke alltid det blir så bra. Heldigvis koster ikke fremkalling noe lengre, man kan ta så mange bilder man vil - og kaste så mange som man vil, derav den unike muligheten til å få et bedre bilde.

Jeg går alltid med et bittelite Sony kompaktkamera i min skulder-bag, både som backup-kamera til mitt D300 og for at jeg alltid skal ha muligheten til å fotografere hvis noe spennende dukker opp (et D300 m/objektiv veier ALT for mye til at jeg klarer å bære det med meg overalt...), og det er vel ingen hemmelighet at et par av mine bilder her på forum også er fotografert med mitt lille Sony, uten at noen har bemerket det noen gang...

Så det viktigste til slutt, kamerautstyr eller ei; det viktigste er å være ærlig og ydmyk i forhold til bildene en poster. Bildene skal være av interesse for så mange, altså må de ha noe å fortelle (og det kan jo tidvis være svært vanskelig med så mange dyktige fotografer som finnes her på forum...), de må vekke begeistring og lyst, og det kan ofte være vel så viktig som et foto-teknisk korrekt bilde...

hei å hå

H

Last edited by Harald Oanes; 08-01-2010 at 09:50.
Harald Oanes is offline   Reply With Quote