Quote:
Originally Posted by seilfly
Og dersom du noen gang kommer over noen som kommer opp med en begrunnelse for HVORDAN bernoulli fungerer så send PM! Alle vet at den fungerer og hvordan (mer fart, mindre trykk), ingen kan bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk.
|
Den var ny for meg. At ingen kan forklare hvordan Bernoullis lov fungerer.
Jeg vet at det finnes to skoler når det gjelder forklaringen av løft: Den "klassiske" skolen som bruker Bernoulli, dvs at et undertrykk over vingen skaper løft, og en nyere skole som mener at den klassiske forklaringen rett og slett er feil, og som forklarer løft gjennom Newtons 3. lov (Kraft = motkraft) dvs at vingen presser luft nedover som dermed skaper et løft oppover.
Andre igjen sier at det er to sider av samme sak, og at man kan forklare løft på begge måter...
Men at ingen skulle ha klart å bevise hvorfor mer fart gir mindre trykk virker underlig på meg. Det var jo nettopp det Bernoulli gjorde.
Trykkfallet i en aksellerende luftstrøm har rett og slett med termodynamikkens første lov (dvs at energi ikke kan oppstå eller forsvinne) å gjøre. Når farten øker i en luftrstøm minsker trykket (og temperaturen) i denne luftstrømmen rett og slett fordi energien er konstant. Og da må det "gå ut over noe", i og med at man ikke har tilført energi til denne aksellerasjonen.
Men om du mener det ikke finnes
matematisk bevis for denne sammenhengen, så ligger nok dette utenfor min dagligfysikk-kunnskap. Men jeg vil da anta at dette skulle være et relativt enkelt matematisk bevis å sette opp i forhold til mye annet rart man har klart å bevise matematisk.