6. desember 2009, kl. 17.00:
SWISS LX1109 München (
MUC)–Zürich (
ZRH)
Economy Class
Avro RJ100 Avroliner
På flyplassen i München var det julemarked mellom terminal 1 og 2, men vi hadde fått nok av disse markedene og gikk direkte til innsjekk. Det er alltid litt stas å sjekke inn på tyske lufthavner. Med Star Alliance Gold kan man bruke First Class-innsjekk, som har et eget avlukke, røde løpere og egen Fast Track rett ved siden av innsjekkingsskrankene. Det gikk med andre ord veldig raskt, og vi så frem til en time eller to i den flotte Lufthansa Senator Lounge. Dit kom vi imidlertid ikke inn. Jeg skulle reise med SWISS og reisefølget med Lufthansa, og fordi vi ikke skulle reise med samme avgang, kunne jeg ikke ta med meg en gjest inn i loungen. Jeg som trodde at kravet var en dagsaktuell Star Alliance-billett? Loungedragen forklarte at det var kommet nye regler fra september.
Vel, vel. München er en fin flyplass og vi ble sittende på et hyggelig spisested frem til hver vår avgang, som gikk med ti minutters mellomrom (god planlegging!).
SWISS-maskinen var også denne gangen parkert ved siden av to
SAS-fly, en Boeing 737-600 og en Airbus A319-100. HB-
IXV ”Saxer First” var satt opp på ettermiddagens Avro RJ-100-avgang til München, og maskinen ble bygget og levert i 1995 til Crossair.
Det var tre rader med Business Class med fem passasjerer, og 80 prosent fullt i Economy Class. Jeg skulle fly Economy Class på denne avgangen og hadde reservert sete 5A.
Setet ved siden av meg ble stående tomt, og benplassen her fremme i maskinen var veldig god. 2+3-konfigurasjon gjør at det blir en viss avstand mellom A-setene og veggen. En del andre Avro-maskiner har som kjent ”avsagde” A-seter.
Ettersom gardinet ikke ble trukket for på flighten, fikk jeg med meg den strålende servicen fra den kvinnelige flyvertinnen på Business Class. Hun lot seg åpenbart ikke stresse av en flytid på bare 35 minutter og serverte den enkelte med smil og godt humør. Også her ble det servert sandwich, i tillegg til pretzelsposer på en asjett.
Dette ble min første Economy Class-flight med SWISS, og flytiden til tross, rakk den ikke fullt så blide mannlige kabinverten å servere meg en kald Heineken på flyturen over fjellene. Det ble som forventet buss inn til terminalen, og deretter noen timer i SWISS Senator Lounge.
6. desember 2009, kl. 20.20:
SAS Scandinavian Airlines SK0842 Zürich (
ZRH)–Oslo (
OSL)
Economy Extra
Boeing 737-600
SAS flyr daglig, unntatt lørdag, mellom Oslo og Zürich, og selskapet har klart å opprettholde ruten også etter at SWISS introduserte to daglige flyvninger på distansen i sommer.
SAS vinner nok en god del passasjerer på at SWISS har lagt inn
SAS’ avgang i sine bookingsystemer.
SAS har dessuten en mer strategisk avgangstid enn SWISS’ ettermiddagsavgang med tanke på transferpassasjerer.
Det var satt opp en Boeing 737-600 på dagens avgang, nærmere bestemt LN-
RCU ”Sigfrid Viking”, bygget og levert til
SAS i 1999. Den ene flyvertinnen kjente meg tydeligvis igjen og sa ”Velkommen tilbake!” da jeg gikk om bord. Det var fire passasjerer på Business Class og seks passasjerer i Economy Extra. Economy-kabinen hadde om lag 80 prosent kabinfaktor.
737-600-maskinene har 120 seter, tilsvarende -500-maskinene, og i sete 4F var benplassen absolutt akseptabel. Setene er imidlertid ikke behagelige -
SAS må ha bestilt disse uprøvd?
Det regnet kraftig i Zürich, men vi fikk en myk og rolig avgang. Det ble den vanlige informasjonen om servicetilbudet om bord. På Economy Extra ble det servert en boks med couscous og laks, som smakte veldig bra! I følge den nye Cloud Shop-menyen har
SAS skriftet fra Ringnes til Carlsberg, men overraskende nok dukket det en rød ølboks på bordet.
Det ble en travel kveld på jobb for de kabinansatte med mye salg i Economy Class og mye drikkeleveranser til reisende på Economy Extra og Business Class. Det var en del passasjerer som ville sove og besetningen delte ut tepper og puter uoppfordret til passasjerer uavhengig av klasse.
Vi landet like før rutetid i Oslo etter en flytid på to timer, og denne gangen kom priority-koffertene først på båndet!
Det er ganske lett å få oppgraderinger hos
SAS, men når man i utgangspunktet reiser på en Economy-billett får man nødvendigvis også bonuspoeng i den bookingklassen man opprinnelige bestilte. Denne reisen representerte imidlertid et unntak da
SAS postet full Economy Extra-opptjening på kontoen min, nærmere bestemt 2.260 poeng, i tillegg til tilsvarende doble poeng. Med denne reisen kvalifiserte jeg meg også til
SAS Forecast Challenge og like før jul tikket det inn 6.000 nye ekstrapoeng på konto!
Jeg fikk for øvrig 1800 poeng for Oslo-Zürich, 1200 poeng for Zürich-München og 150 poeng for München-Zürich. Totalt altså 11.410 poeng for bruk og 7.670 statuskvalifiserende poeng.
Konklusjon:
Det var en god del billigere å reise via Zürich enn direkte til München den aktuelle helgen – ja, selv Norwegian var dyrere enn SWISS i Business Class! Men direkteavgangene er nok å foretrekke, da det gikk i overkant mye tid med på å reise, synes jeg, særlig med tanke på at SWISS Business Class ikke akkurat imponerte.
Tidligere rapporter: