Quote:
Originally Posted by JetBlue
Subsidierte arbeidsplasser?? Jeg kan tilby et kurs i planøkonomi for å avklare et par sentrale forhold i dine feilslutninger.
|
Vel, om det er slik at
SAS annonserer emisjoner i tide og utide for å dekke opp for at underskudd i driften spiser av egenkapitalen, så kan man kanskje begynne å snakke om statsstøttede arbeidsplasser, men enn så lenge er vi kanskje ikke kommet så langt.
Det er forøvrig helt greit for meg at staten eventuelt finner det interessant å investere i f.eks.
SAS for å tjene penger. Når det gjelder det å opprettholde konkurranse i markedet så er det igjen tilbake til et spørsmål om emisjonene kommer som en følge av at selskapet blør penger fordi driften ikke er lønnsom, eller om det er andre faktorer. Om det er penger
SAS må hente inn fordi de ikke klarer å drive lønnsomt så kan man jo se argumentene for at en emisjon forlenger levetiden til et selskap som kanskje ellers ville gått konkurs. Nå var vel emisjonen overtegnet i forrige runde, så kanskje er det private investorer som ville spyttet inn de nødvendige pengene om statene ikke hadde bidratt (men jeg husker ikke detaljene).