Quote:
Originally Posted by FlightDeck
Nei, det er ikke konkurransevridende - det legger snarere til rette for økt konkurranse. Markedet kan ikke styre seg selv, da oppstår nettopp den ubalansen du selv omtaler. Den norske staten, representert gjennom regjeringer med ulik farge, har på 1990- og 2000-tallet tatt mange grep for å øke konkurransen i norsk luftfart. Det ser vi tydelige resultater av nå. Samtidig har staten ivaretatt distriktene gjennom å subsidiere ruter som det i utgangspunktet ikke er marked for å drive.
|
Anbudsruter er noe helt annet, forøvrig er det vel den delen av
SAS (WF) som driftes godt.
Jeg håper av hele mitt hjerte at
SAS klarer seg, men mener bestemt at Staten bør løse inn eierskapet sitt og overlate det til investorer. Rett og slett fordi det hindrer fri konkurranse.
Selv om likhet ikke nødvendigvis er rettferdig bør samme kalkulator og blanke, synlige våpen benyttes.
..forstår jeg deg rett kan et slikt grep være at
SAS blir fritatt for pax og landingsavgifter for å sikre konkurranse?
Heia
SAS!