India tar helt av om dagen! Det vi ser i dag er den andre bølgen av deregulering (Jet Airways og Sahara er vel de eneste overlevende av den første bølgen med deregulering), og mange vil nok falle fra denne gangen også. Det er ingen tvil om at det indiske markedet trolig vil eksplodere - selv om det er 1 milliard innbyggere i landet, er det store flertallet det vi vil kalle fattige, som bor på landsbygda, men det er i India en sterkt økende middelklasse, som både er lei av å ta tog (mer enn én million mennesker reiser med tog HVER
DAG i India) og som ønsker å dra utenlands. Mange indiske fremmedarbeidere jobber i Midt-Østen (EK skal sette inn sine 600-seters A380 på rutene til India og Pakistan), og i Europa og USA finnes en stor, og stadig mere kjøpekraftig, befolkning av indisk opprinnelse. Selskapet bar Kingfisher er et av de aller største bryggeri/spritprodusentene i verden, med veldig dype lummer og en sjfe som ser på seg selv som Indias Richard Branson. Med så mange nye selskaper som dukker opp i India, tror jeg Kingfisher satser på "get big quick"-formelen, for dermed å bli en av de få som vil overleve. Indiske flyselskaper har et kostnadsnivå vi i Europa kan drømme om, og den eneste grunnen til at Indian Airlines og Air India ikke er verdens største flyselskaper i dag er indiske myndigheters kvelende regulering av Indias luftfart gjennom fem tiår.
Dette siste prosjeket virker litt villt, men jeg har stor tro på at et - eller flere - av verdens ti største flyselskaper er indiske om fem år!