Re: Ikke bare Ryanair
På flyet til Amsterdam på onsdag satt jeg sammen med en fyr som fortalte følgende søte historie:
Firmaet han jobber i skulle få besøk av en engelskmann som bor i Cambridge. Nærmeste flyplass er Stansted og han fikk sin sekretær til å ordne billetter fra Stansted til Oslo. Da han ankom Sandefjord ble han overrasket over hvor liten Oslos lufthavn var, men han tenkte ikke mer over det. Norge er jo et lite land... I bagasjehallen fikk han en telefon som varte litt slik at han ikke rakk "transferbussen". Vår brave engelskmann gikk til nærmeste drosje og ba om "Trondheimsveien". Drosjesjåføren så ut som et spørsmålstegn, men lyste opp da han hørte Oslo. Drosjeturen kom på kr 2,800 - mye mer enn tur-retur med flyet.
Er det ikke på tide å kalle en spade en spade? Sandefjord er en fin by i Vestfold, men det er ikke Oslo. Det ligger visstnok et fylke i mellom også. Odense er ikke København. Gävle er ikke Stockholm. Åbo (Turku for å glede The Ticktor) er ikke Helsingfors (Helsinki, igjen for å glede The Ticketor, eller var det hans tidligere arbeidsgiver?). Det er omtrent på det nivået der. Jeg synes faktisk dette ikke er trivielt.
Jeg kjenner norsk/nederlandske familier som har stått på Gardermoen og ventet på familie fra Amsterdam (som har bestilt billetter til Oslo med KLM). De ankommende passasjerene står på landsbygda i Vestfold og venter på familien som forøvrig bor på Hamar...