View Single Post
Old 13-12-2009, 00:05   #2
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: BKK-CNX-BKK med TG 747-400 og A300B4

Etter to hyggelige dager i Chiang Mai, og mye god thaimat, var det på tide å bade litt. På grunn av dårlig vær i sør avlyste vi den planlagte turen til Krabi, og dro til Hilton i Hua Hin i stedet. Det var helt greit.

Chiang Mai internasjonale lufthavn har blitt riktig travel de siste årene. Nå er den utvidet med en blankpolert internasjonal terminal. Etter å ha avlevert leiebilen på parkeringsplassen foran sistnevnte, tar vi fatt på vandringen mot innenriksdelen. Imidlertid blir vi snudd av en sikkerhetsvakt, som ber oss gå til den internasjonale inngangen. Vi velger å adlyde, avleverer bagasjen og oss selv til sikkerhetssjekk ved inngangen (alltid like slitsomt), og labber så i vei mot domestic check-in. Men neida – vel fremme viser det seg at denne delen er stengt for renovering og all innsjekking foregår nå i den internasjonale delen. Så det er bare å labbe tilbake... Et lite skilt hadde vært greit.

På skjermene kan vi se at TG100 fra Suvarnabhumi allerede har landet, klokken 07.25. Det lover bra for vår planlagte avgang med TG101 08.10. I dag skal vi fly Airbus 300-600 – i det minste er det planen. ”Flight not full”, sier den søte, men alvorlige damen i innsjekkingen. Og det er i det minste en god nyhet for oss. Vi får sete 65A og B. Toseter er alltid fint. Hun lager for sikkerhets skyld også to parallelle streker på hvert boardingkort. Dette er nok en beskjed til gate-personalet om at de for all del ikke må slippe disse to fyrene ombord uten videre. Det er jo sjarmen med å være ID-pax: Man er alltid den første som blir kastet av når det blir for tungt.

CNX er en ganske uinteressant flyplass hva service angår. Noen suvenirbutikker og litt mat her og der. Etter sikkerhetskontrollen går vi til Black Canyon coffee og får i oss litt energi. Jeg benytter ventetiden til å studere en av Thai Air Asias nye A320 som skal gå til BKK like etter oss. I dag trafikkerer ni flyselskaper CNX, og den tar imot over to millioner pax årlig, fordelt på 15.000 flyvninger (i følge flyplassens egen hjemmeside). Denne søndagsmorgenen viser skjermene avganger med 10-20 minutters mellomrom, blant annet Nok Air (DD) til Chiang Rai, Malaysia Air Asia (AK) til Kuala Lumpur, TG til Mae Hong Son (flys med ATR72) og Pai med SGA Airlines, som har alliert seg med Nok Air under slagordet ”Air-link to charming places”

Ved gate 6 står som vanlig fire TG-damer og henger, men det varer ikke lenge. Klokka 08.51 tar en av dem frem dette bittelille skiltet som ingen kan lese, og som er tegnet til at premium pax kan gå ombord først. Ved hjelp av sperrebånd har de laget to køer – en for dem der foran og en for alle oss andre.

Det blir vår tur. Damen tar boardingkortet, ser strekene, sier o-oh, og henviser oss til sin kollega. ”Det var det”, tenker jeg. ”Ingen bading i dag.” Men jo da, det er bare det at turistklasse er full, så hun må sette oss på 24J og K i stedet. Så der ble vi jammen oppgradert. Riktig nok med en formaning om at vi bare får turistmat, men allikevel. Vi takker pent og gleder oss til en tur med litt albuerom.

Dagens fly er HS-TAP ”Pathum Thani”, En A300B4, som også er fra 1992. I døra får vi en wai, men ikke noe smil, og finner fort frem til våre komfortable business-seter. Riktig nok ikke noe lie flat og personlige skjermer her, men så er turen også bare 1t10min. Dette er det seatguru kaller ”versjon 1” av TGs AB6, og det betyr at sete 24K er i den intime business-seksjonen med bare tre rader ganger 2-2-2.

Ikke mye til selskap - en bitte liten ATR72 langt der borte.

"Today's safaty demo is brought to you by Adidas."

Dørene lukkes 08.09, og vi pusher ett minutt senere – prikk på tid. Sju minutter etter har vi taxet forbi det velkjente skiltet med ”Welcome to 411 squadron” og tatt av på bane 18. Det er relativt greie vindforhold i CNX og stort sett virker det som det er opp til pilotene å velge bane. Dermed kommer fly fra BKK oftest ned på 36 og tar av igjen på 18, mens fly som skal nordover gjør det motsatte.

Stinn brakke bak gardinen.

Det er en nydelig solskinnsdag med flott utsikt over nord-Thailands skogkledte fjell. Reisefølgets flyskrekk antar milde proporsjoner i dag. Business class gjør underverker med slike plager. Han går så langt som til å snike seg til en høneblund, mens jeg tar en liten fotorunde. Fremme på business sitter det tre (muligens fire) pax. Jeg slår av en liten prat med den hyggelige kabinsjefen, som forteller at han stort sett ikke flyr innenriks mer enn et par ganger i måneden. For det meste flyr han intra-asiatisk, og sjelden interkontinentalt. Det er visst egne crew som er utvalgt til slikt. Han snakker ikke veldig godt engelsk, så det er mulig jeg misforstår noe.

Dagens måltid er en tro kopi av matboksen vi fikk på utreisen, også her får vi den skrekkelige geleklumpen fra Puff&Pie. Men denne gang fungerer bordet i alle fall, og jeg får både te og appelsinjuice. Plastkoppen i matboksen inneholder bare 20% juice, men de kommer rundt med juice i mugger, og denne smaker langt mer som ekte appelsin. Det blir tid til påfyll av begge deler før vi begynner nedstigningen mot Suvarnabhumi.

Hmm, denne virker kjent (men ingen pekefinger i dag).

Som jeg fryktet. Den er finest utenpå.

Så hvorfor får man da pose til å ta den med seg hjem?

Vi koser oss glugg ihjel på business class. Det blir jo en helt annen og langt mer avslappende opplevelse når man kan bre seg ut litt, og slipper sidemannens albue i siden. Friskere luft er det også. I tillegg er det fantastisk klarvær og nydelig utsikt over downtown Bangkok. Det er ingen selvfølge, da Bangkok ofte er innhyllet i smog.

Muntert panel.

I avisen leser vi at 222 thailandske og japanske barn og voksne har samlet seg om å dra en JAL 777 på Suvarnabhumi. Sterkt!

Også munker flyr business class.

Veldig stille der foran...

Gode gamle Don Muang er fortsatt i full vigør. Ok, halvfull vigør, da.

Vakkert...

Vi svinger ut over Gulf of Thailand og lander mot nord på bane 01R klokka 9.12. Bare seks minutter senere parkerer vi ved gate A6, to minutter før ruta. Vi forlater flyet gjennom dør 1L, som fremdeles er dekorert med symbolet for kongens 60-årsjubileum på tronen i 2006.

En fargerik samling av Bangkok Airways' maskiner. Nå flyr de A319 også.

Bagasjen ligger allerede på båndet i det vi fullfører den lange marsjen. Dette var en langt bedre flytur en reisen nordover, ja! THAI kan når de vil!
__________________

Last edited by Spantax; 13-12-2009 at 01:08.
Spantax is offline   Reply With Quote