Jeg tror grunnen til at det virker sa utmerked bra hos Southwest er den mate som de konkurrende selskaper forholder seg. I USA har alle , absolutt alle majors bagage fees. Southwest og Jetblue flyr bags fritt.
Ikke bare dette, for a drive idioti til spissen, har United alrede innfört bagage waiver fee. Dette oppfattes av kundene bare som rip-off og absolut frekkhet.
I Europa ligger tingene litt annenleders.
Her har man de Majors som flyr - med noen uttak - bags for free. Nesten alle lavpris-aktörer har bagage fees. I kundenes öyne oppfattes det slik at dersom du flyr "dyrt" far du din bagasje gratis. Det oppfattes som normalt at bags fly free i Europa. I USA har normaliteten blitt at bags koster en spenn.
Jeg tror likevel at
SAS har en nytte av sine annonser. All disse ekstra gebyrer har en meget uönsked effekt hos Ryanair, easyjet og Norwegian. Ikke bare at man trenger 20 clicks a gjennomföre en booking, folk oppfatter det ikke lengre som enkelt. Dermed fjerner seg lavpris-selskapene mere og mere fra KISS prinsipp og her ligger en meget reelt trussel til selskapene. A finne en balanse i dette gebyr harry vil vaere den störse oppgave i de arene som kommer.
Likevel er det slik fra min perspektiv at
SAS har misted en god del konkurranse-dyktighet pga mindre rutenett og minsked antall frekvenser. Dersom jeg skal fly ikke-low-cost til Norden er Lufthansa via
FRA eller KLM via
AMS den bedre alternativ, rett og slett fordi jeg kan vaere tidlig pa plass ved destinasjon.
SAS hadde noen ar tilbake den "glimrende" ide a kutte ut sine night-stoppers i Tyskland. Dermed misted de meg og en god del andre folk som kunde. Da nytter det lite at man annsonserer bags for free dersom förste flygning gar ikke för 10.00...