View Single Post
Old 06-12-2009, 18:31   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
Default Re: Vi tester Emirates businessklasse på B777 og A380 (OSL-CPT)

Man var ankommet Dubai i forrige post og gjennom transfer-kontrollen. Først sjekke ut hvilken gate vi skulle ha senere:



Deretter bar det opp i businessloungen som er enorm.



Hvis man ser på First og Businessloungen sammen så er de nok på størrelse med innenriksdelen på OSL. Loungen er fint innredet, med mange steder man kan plukke opp mat og drikke. Ulempen, som andre har påpekt, er at det er mye støy der da det stadig er opprop på arabisk og engelsk og loungen er heller ikke "lukket" med vegger ifht. resten av terminalen så man hører også gate-opprop på tilliggende gater.

Loungen var egentlig en stor skuffelse ifht. det vi hadde opplevd så langt. Det var morgenrush i Dubai så det var ikke sitteplasser å oppdrive i loungen. Blir litt patetisk nå folk sitter på gulvet langs veggene. Dusjing kunne man bare glemme, og skulle man på toalettet så måtte man regne med 10-15 minutter venting. Det hjalp ikke på toalettkøen at det var en toalletbetjent som skulle vaske mellom hver gjest.

Etter hvert fikk man tak i en stol og deretter en lett frokost og vi regnet med at servicenivået ville ta seg opp på neste flight.



Avgang nærmet seg og det var på tide å teste 9 timer i en B777-300ER, og interiørkonfigurasjon nummer to.

DXB-CPT EK770 B777-300ER A6-EBE

Turens lengste dagflight (ca 7600 km) stod for døren og det ble boardet ihht. rutetiden. Her var det ikke så hektisk som når vi dro fra London. Kabinpersonalet var tilstede, forsøkte å uttale etternavnene og viste oss til setene våre. Denne gangen var det rad 7 som var booket, og som pga. den lille kabinen ble en veldig koselig privat "hybel-krok".



Emirates B777 med tre klasser har de C-klasse i rad 6-7 og 8-11, mellom 7 og 8 er det galley/toaletter/dør 2 som brukes til turist og C-klasseboarding.

Vi var klare for push rundt rutetid, og det hørtes ut som den ene motoren ble forsøkt startet før gangbrua var borte, og det ble med det ble med forsøket. Så vrimlet det av folk på bakken og foran ved cockpit med telefoner og gule vester. Deretter forsvant det en kar ned i gulvet rett bak cockpit, og noen minutter senere kom det beskjed om at de hadde hatt noen tekniske issues, men at alt nå var i orden. Mens teknikaliteter og papirer ble ryddet ferdig gjennomførte crewet pre-flight drinks, varme kluter, utdeling av toalettsaker, menyer osv. Noe av dette tar de normalt i luften, men ved å gjøre det på bakken "mistet" vi inntrykket av at vi var forsinket.

Antar at mannen i gulvet kom seg ut, motorene gikk stødig og vi pushet og tok av på 12R. Her et av de små flyene til EK som venter på avgang sammen med oss:



Flyet var nok en del tyngre enn når vi dro fra London, og temperaturen var også høyere, men det gikk bra oppover allikevel.



Routing var først litt østlig så vi unngikk Saudi-Arabia, og deretter direkte mot Cape Town. Frokost ble inntatt og det var bare å nyte flyturen.

Frokost-forrett var frukt og Aloe Vera yoghurt! Denne ble servert med appelsinjuice (med appelsinskive) og en kopp english-style-tea



Deretter ble det en omelett (det var også mulig å få Egg akuri, Granny Smith fritters eller Ost og kjøttpålegg)



Til slutt ble det en (litt deprimert) croissant og kaffe



Rett over midtgangen for oss satt det en kar som ikke var lydløs. Hver gang crewet kom spurte han om "the alcohol menu", så jeg tenkte at dette kunne bli en litt masete tur, "time to destination 8 hours". Viste seg at karen var fra Australia (så han fikk tilnavnet Crock Dundee), og hadde sikkert fått seg en morgen-drink eller to før boarding. Etter å ikke ville ha frokost, fått i seg en drink eller to, sølt nøtter utover hele stolen og naboen, bedt om frokost som han ikke ville ha m.m. sovnet han heldig vis og våknet ikke før det var en time igjen av turen. Da satt han musestille med solbrillene på til vi landet.

Apropos nøtter - her deles det ikke ut pose med nøtter. De har ferdige skåler med en helt nydelig nøtteblanding man får utdelt når man ønsker det.



Flyet var av typen med de eldste setene EK har på B777. De er ikke lay-flat, men bare "deep recline" som det så fint heter. Ulempen er at man får setet foran ned mot beina når setet legges ned. Selv om setene ser "gamle" ut, reguleres de elektrisk, har innebygget massasjefunksjon og er veldig behagelige. Siden jeg fremdeles var noen timer i minussøvn etter første etappe ble det en studie av innsiden av øyelokkene over Soamlia, og setene funket veldig bra til det.



Stjernehimmel også om dagen:

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote