Selv om faguttrykkene i artikkelen ikke er så verst brukt, er videoen imponerende i sin fantasiformidling og dramaturgi. At en 737 plutselig blir til en kombinasjon av en murstein og en bowlingkule i fint vær og med flyplassen i sikte, er vel "en smule" overdrevet. Å fly visuelt inn - eller uten FD eller AP - er ikke en nødprosedyre, men godt innenfor det enhver kan klare.
Dog er det å trekke sikringer i et fly forlengst "a thing of the past", og det å øve nødprosedyrer under flyging med passasjerer nedfelt som "no-no" i de fleste selskaper, igjen som en konsekvens av et fornuftig myndighetspålegg. Som artikkelen helt korrekt fastslår, anbefaler produsentene at man ikke trekker sikringer i flyet med mindre en sjekkliste eller en
MEL (liste over utstyr som kan være ute av drift før avgang) spesifikt sier at det skal gjøres.
1000 ft/min eller noe mer er ikke unormalt på final hvis flyet er litt hot & high, så her antas det at man refererer til at flyet hadde mer enn det i f eks 1000 fot
AGL eller 500 fot
AGL (over bakken), dersom det er en del av "stabilized"-kriteriene for flyselskapet. For andre er det maks 1500 ft/min som gjelder som grense for når innflygingen ikke kan ansees som stabilisert og da normalt skal avbrytes. Det er vanlige i nullvind og som "stabilisert" med gjennomsynk tilsvarende (bakkefart / 2) x 10 som en tommelfingerregel for å holde en tre graders glidebane. Eksempelvis (140 kts GS / 2 ) *10 = 700 ft/min Er flyet tungt og det er medvind på finalen kan man fort komme opp i 1000 ft/min eller mer i synk, uten at innflygingen ansees å være ustabilisert fordet.