Her skrives det utrolig mye tullprat av folk som ikke vet hva de snakker om.
La meg komme med noen fakta:
1. Moss Lufthavn Rygge (MLR) eies og drives av Forsvaret ved 137 Luftving (137LV).
2. 14 september 2007 åpnet lufthavnen for sivil kommersiell trafikk. Driften av den sivile terminalen og fasilitetene rundt denne ivaretas av Rygge Sivile Lufthavn AS
3. Det har aldri vært tillatt for sivile fly å gjøre "full-stop" landing på Rygge uten forhåndstillatelse fra forsvaret. Unntaket har vært de lokale flyklubbene som har avtale med 137LV om hvordan adgangskontroll til flystasjonen for flyklubbens medlemmer utøves.
4. Det har alltid vært tillatt og drive med skole- og treningsflyging (landingsrunder), det er det nå også, det ble ingen endring med dette 14. september 2007. Dette foregår daglig og hele året når været tillater det. I juni og juli måned har det de siste årene eksempelvis vært 4-5000 flybevegelser i måneden, hovedsaklig produsert av flyklubbmiljøet på Kjeller.
5. Etter 14. september 2007 er gitt åpning for sivile fly til å lande på Rygge. Det eneste sted som ikke er militært område, er oppstillingsplassen til RSL ved terminalen. Denne er i sin helhet inkludert i CSRA ("rød sone"). Privatfly/taxifly vil måtte betraktes som urent i forhold til security-reglene, flyet og de ombordværende må derfor gjennom security-sjekk ved ankomst på Rygge. Handlingselskap og security vil følgelig måtte sette ekstra mannskap inn for å sjekke fly og fotfølge crew og pax igjennom security.
6. Alle som skal ut og fly, er i henhold til regelverket forpliktet til å sette seg inn i det som er publisert om flyplassen skal til. I tillegg til METAR og NOTAM o.l, inkluderer også dette AIP. I AIP for Rygge vil man kunne lese at det er PPR (Prior Permission Required) for all trafikk til Rygge. Telefonnummeret som er oppgitt går til OPS-rommet på terminalen, som betjenes av handlingselskapet. De vil helt sikkert gi deg en PPR, med et ref.nummer som skal føres opp i flightplan, og de vil samtidig fortelle om hva det kommer til å koste. Kontrolltårnet vil ikke uten videre gi landingsklarering til fly som ikke har PPR.
Flere tidligere tråder her på forumet har dreid seg om restriksjonene
MLR har fått pålagt fra myndighetene, det har vært restriksjoner på antall passasjerer, nå er det et tak på antall flybevegelser som gjelder. Flere av dere som har skrevet kritiske kommentarer til Pål Tandbergs uttalelser, er folk som har vært aktive på forumet så lenge at dette burde være kjent. Når Pål Tandberg sier at han heller ønsker store passasjerfly fremfor små privatfly, er vel det bare å gjøre jobben med å sørge for inntjening for eierne. Å la en masse småfly spise av kvoten som man helst vil bruke på fly det er mulig å tjene penger på, er neppe et utslag av stormannsgalskap som noen antyder.
Forøvrig, så sent som i går var det tre fly LN-
NAR, LN-
TFS og LN-NFR som fløy ca. 10 landingsrunder hver til de måtte returnere Kjeller før det ble for mørkt. Dette kostet dem nok ikke mer enn årskortet for landingsavgift på
MLR. At en tilfeldig forbipasserende gidder å skrive her at det ikke foregår noe slik på Rygge, for det han ikke så det den gangen han var der, blir for dumt.
Om det er for dyrt å lande på Rygge? Ja, det kan godt hende. Det synes jeg også. Men det er en del av den myndighetspålagte hjemmeleksa å sette seg inn i hva som gjelder for de flyplassene man skal fly til, så prisen kan ikke komme som noen overraskelse for noen, og det er jo alltid den muligheten å la være å fly til Rygge hvis man ikke vil betale.