Quote:
Originally Posted by JoeW
Kan bruke mine skift som eksempler, mine tidligskift begynner som regel 0400 eller 0415 (dog ikke ramp). På de tidene finnes det ingen offentlig transport fra meg i Oslo/Skøyen - og det gjør det vel ikke engang fra Oslo sentrum om vinteren(om sommeren går det vel noen "charterbusser" som muligens korresponderer).
Tror de færreste har koner eller mødre som gidder å kjøre noen på jobb når det innebærer å stå opp to-halvtre om natten - egen bil eller annet kjøretøy er egentlig eneste realistiske mulighet.
|
Betviler ikke at det kan være vanskelig å ta seg til jobb til tider på døgnet. Selv har jeg og de jeg jobber sammen med hjemmevakt med 40 minutters utrykningstid noen netter. Men arbeidsgiver har da aldri lagt seg opp i hvordan jeg klarer dette, bare gjort meg klar over forutsetningene i jobben og forutsetter at jeg oppfyller kravene. Men de legger seg ikke opp i hvordan jeg oppfyller dem.
Nå representerer jeg arbeidsgiversiden selv, for personell som ikke uten videre kan benytte kolletivtransport. Men når jeg skal ansette medarbeidere legger jeg meg overhodet ikke hvordan folk kommer seg på jobb, bare forutsetter at de gjør det, og det gjør de.
Så hvis bakgrunnen for at stuere skal disponere egen bil er at man skal ha mulighet for å komme seg på jobb når kollektivtilbudet ikke fungerer, så mener jeg at arbeidsgiver legger seg oppi ting de ikke har noe med. Jeg fastholder at arbeidsgiver ikke kan/skal legge seg opp i hvordan folk kommer seg på jobb i tide, bare at de faktisk gjør det. Kan det være noe annet som ligger bak?