Del 2:
LHR-
JNB BA55
Som forklart tidligere hadde vi ganske god tid før neste flight gikk. Selv om man presterte å bruke en time på å plukke opp bagasje, immigrasjon og transport til Terminal 5, så hadde man fortsatt god tid. I terminal 5 ble det å finne veien til den egne standby check in loungen, som hadde veldig god utsikt til rullebanen, heavies roterte rett utenfor. Til tross for god underholdning var det mangel på både stoler og restauranter der inne så man måtte ned til massene igjen for å få litt ordentlig frokost. Fant en ok restaurant som het "The Five Tuns" og man fikk seg en Full English Breakfast.
Får å få tiden til å gå vurderte vi å ta toget til byen, men det ble forkastet da de skulle ha nærmere 500kr for og oppbevare koffertene våre. Det ble til at man satte seg på en kafé med utsikt mot rullebanen og man slo seg til ro med månedens utgave av Airliner World.
Da bladet hadde blitt bladd igjennom tok man med seg kameraet utenfor for å prøve seg på noen bilder. Super spotteplass egentlig, bortsett fra at en smarting hadde satt opp et gjerde i veien.

Rullebanen kan sees på venstre side.
Gikk man på andre siden av veien var det i det minste mulig å få noen brukbare bilder, eller det ville vært det om man hadde hatt et objektiv med litt zoom på.

Samme smartingen som satte opp gjerdet hadde satt opp noen lyktestolper også. Qantas 747-400

Må vel ha med en Speedbird også. British Airways 747-400

En laaang jomfru fra det andre Engelske selskapet. Virgin Atlantic A340-600

Høydepunktet, A380 fra Emirates, flight EK2
Det var godt og varmt ute, selvom det var mot slutten av september og det var ikke noe problem å stå ute i et par timer.
Etter en stund gikk jeg inn igjen for å lese bladet litt mer nøye, før man gikk tilbake til "The Five Tuns" for litt lunch/middag. Burger og chips ble bestilt, med cola til drikke. Chipsen ble servert i en bøtte, og burgeren på en trefjøl som var litt for liten, så det og skjære i den var litt utfordrende. Bortsett fra det var det et godt måltid, og nå var det bare fire timer til flyet gikk!
En kjapp tur opp i standby loungen igjen ga oss beskjed om "please go to the blue counter" som lå rett over gangen. Der satt det en mann og han skrev ut bagasje tager, tok koffertene våre og ga oss boarding card i bytte, alltid et godt tegn når man reiser standby. Da var det ikke annet å gjøre enn å sette kursen mot sikkerhetskontrollen som gikk helt greit.

Terminal 5 på Heathrow.
Da var det bare å finne veien til Terminal 5B, hvor det virket som om de fleste long-haul flyene var.

Det klarte man ganske enkelt, og her står flyet hvor jeg skal ha gleden av å tilbringe de neste 10-11 timene.
Det ble å finne veien helt bakerst i flyet uten å bli altfor forbanna på folk som aldri klarer å bli ferdig med å legge bagasjen på plass. Men det skulle vise seg at det ikke skulle bli så lett å få plass til sin egen bagasje, da det rett og slett ikke er noe hattehyller for de bakerste radene

, men man fant da en som man klarte å skvise bagen inn i. Kameraet lot jeg ligge i bagen da det er litt for stort til å putte i setelommen foran, så ingen bilder fra flyturen. Etter en kort diskusjon med søsknene min fikk jeg lov til å sitte ved midtgangen, vinnerargumentet var ganske enkelt. Jeg har lengst bein.
Fra det jeg kunne se så var flyet smekkfullt, og trangt. Knyttnevetesten ikke bestått. Uten altfor mye venting kom man seg avgårde og entertainment systemet ble startet. Satte på Angels & Demons og oppdaget at headsettet ikke virket, mini jack pluggen var bøyd... Heldigvis ikke noe problem å få tak i nytt, selv om karen som styrte på min side virket litt brysk, og svarte før du egentlig var ferdig å snakke.
Middag ble servert, og overraskende så begynte de å servere bakfra

Man kunne velge mellom kylling og "cottage stew", som senere viste seg å være biff. Valgte kyllingen, som ikke smakte så mye egentlig.
Så ferdig filmen før man skulle prøve å få litt søvn. Sov overraskende godt, våknet da man holdt på å rydde bort etter frokosten.
Etter 10 timer i luften landet vi på O.R. Tambo International Airport, som flyplassen egentlig heter. Ut av nærmeste vindu klarte man å se både 737-200 og 727.
Inne i terminalen hadde ting forandret seg siden sist, og det meste av flyplassen hadde fått en skikkelig oppussing, årsaken til dette hang det plakater om overalt. 2010 FIFA World Cup!
Gikk kjapt unna gjennom passkontroll og koffertene var på båndet. Litt forvirring gjennom tollen da en kar i uniform bestemte seg for og stoppe et par folk midt i gangen, men ettehrvert fikk han flyttet den store
hvite baken sin og tatt de med seg inn på et kontor. Utgangsdøra var også godt kamuflert.
Man fant en AVIS skranke og plukket opp leiebilen, en Nissan X-Trail.

Nedtelling til Fotball VM
Da var det bare å begi seg ut på veien med kurs nord-øst til bush'en!
Det var denne delen, litt usikker på når jeg får tid til neste del, har en del å gjøre på skolen for øyeblikket.
Takk for titten!