View Single Post
Old 23-10-2009, 12:52   #3
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Default Re: Inte OT: Starbucks öppnar i Sverige

Jeg må tilstå at jeg lar meg underholde av sammenligningene mellom Nespresso og fersk kvalitetskaffe hvor en selv eller en flink barista har full kontroll. Er det meningen å gi Nespresso så mye cred?

For meg er Nespresso en super løsning hjemme. Jeg har måttet innse at jeg ikke er glad nok i å lage kaffe, eller får ro nok om morgenen i ukedagene, til at jeg fyrer opp den ellers utmerkede espressomaskinen min. Nespresso-maskinen gir meg imidlertid lett tilgjengelig og stort sett god nok i massevis kaffe, selv om jeg er langt fra uinteressert. (Nå er jeg ikke helt presis; sannheten er at jeg for tiden er "mellom Nespresso-maskiner".) Jeg har en del meninger om både distribusjon og miljøregnskap, men den ranten kan vi ta over en kopp kaffe.

Når det gjelder Starbucks i Norge er det vel kombinasjonen av meget høy franchise-leie og et lavt inntektspotensiale fordi det allerede er etablert så mange kjeder og gode frittstående kaffebarer som gjør at agenten Narvesen ikke har satt i gang forlengst. Hvis brandet dukker opp blir det antagelig på samme måte som i Sthlm og København; på flyplassen, hvor publikum er lite prissensitivt. Det blir nok OSL og Nordkapp før Oslo eller andre norske byer får noen Starbucks.
Falcon is offline   Reply With Quote