Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen
Hei igjen polaris!
Som Andreas nevner ovenfor saa er dette stort sett noe du ser til dagelig, men sikkert ikke tenker over.
Hvor er skyene? Dette kan regnes ut fra bakketemperaturen og vite den relative luft fuktigheten. Toerr adiabatisk lapse rate for ikke-mettet luft er sirka 5.4 grader F (3C) per 1,000 fot, og duggpunkt temperaturen faller med sirka 1 grad F per 1,000 fot, saa da kan du fort regne ut hvor skyene er; Ta bakke temperaturen og trekk fra duggpunkt temperaturen, del paa 4.5 (F) og gange med 1,000. La oss si du har en fin dag i Houston paa 80 grader F og bakke duggpungt temperaturen er 62 grader F. Dette gir deg en temperatur / duggpunkt forskjell paa 18 grader F. Deler du 18 grader F med 4.5 grader F (lapse rate) vil du finne at skybasen ligger paa sirka 4,000 ft AGL.
Et fly som klatrer opp vil passere et luftlag, i tilfelle ovenfor, foer den naar 4,000 ft, der undertrykket over vingen vil senke temperaturen slik at man ofte kan se kondensasjon. Vil flyet ta en krapp sving vil load faktor ogsaa oeke, husker du traaden vaares om bank angle og G faktor, og du kan da ofte se dette. Regner med at Andreas vil se mye av dette opp i nord Texas utover hoesten da han trekker jeten rundt i high G svinger...
Dag
|
Kan jeg få deg på boks? En evig kilde til flykunnskap

Direkte fryder meg når jeg lærer om ting som dette. Og at det attpå til kan regnes på... Tråden må herved bokmerkes, evt. limes inn i et eget dokument. Danke schönste!