Tror nok ikke det er bare kontrasten som er feil her! Det er mye mer! Om bildene er etterbehandlet i det heletatt kan en jo lure litt på! De er i allefall ikke blitt bedre enn originalen vil jeg tro! Jeg mistenker at du har fotografert på grønn firkant (auto). Dette er ikke heldig i flyfotografering. Hvitbalansen er helt ute å kjøre på flere av bildene. Lyset og da gjerne motlyset har narret kamera til å stille seg inn helt feil.
Mitt tips er at du setter kamera på AV (blenderforvalg) og stiller inn blender til f.eks 6,3 eller 7,1 og prøver deg fram derfra. Dette vil du lære mest av. Følg med på hva kameraet velger for lukkertid. Blir lukkertiden saktere enn 1/400 sek(mindre nevner), sett gjerne blender til 4 eller 3,5 for å få kortere tid. Går lukkertiden over f.eks 1/1000 sek (større nevner)- kan du prøve med blender 8. På denne måten lærer du deg å bruke Blender og lukkertid. De fleste klarer å få skarpe bilder med lukkertid mellom 1/400 og 1/1000 sek. Med litt trening klarer du fint skarpe bilder ned mot 1/100-1/60 sek. Dog vil flyets fart gjøre det litt vankeligere.
Det siste bildet var faktisk ganske bra eksponert. Om du kan se hva kamera var instilt på der, er det et godt utgangspunkt.
Har tatt meg friheten å prøve å rette opp et par av bildene dine. Ikke lett med utgangspunkt i de komprimerte bildene som er lagt ut her, men det viser at det er mulig å få til noe! Det siste har jeg også kroppet og retusjert litt for å få vekk skjemmende gjerdetråd og forgrunn. Skal du ta gjennom nettinggjerde, bør du ha en telelinse større enn 300mm!
Det er klart at Raw er et bedre utgangspunkt for god etterbehandling, men ikke tenk på det foreløpig! Lær deg å bruke blender og lukkertid først, og ev lyskompensering. I motlys kan det være lurt å overeksponere 1/3-2/3. Se i instuksjonsboka hvordan dette gjøres!
Hva slags kamera / linse har du forresten?
Dag