View Single Post
Old 14-10-2009, 03:42   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: Hvordan egentlig finansiere en flygerutdannelse?

For å si det slik; hvis du ikke har tilstrekkelig tro på deg selv til å sende inn en søknad til Luftforsvarets Flygeskole eller Universitetet i Tromsø, bør du også spørre deg selv om du har "det" som skal til for å forsvare en kostnad på 500 000 til 1 000 000 som du selv eller dine foreldre må garantere for, for å ta en privat selvfinansiert flygerutdannelse.

Det er veldig mange som har finansiert utdannelsen selv, som nå sitter i cockpit i SAS, Widerøe, Norwegian osv, men de har valgt å ta denne ruten enten etter å ha fått et "nei takk, men lykke til videre" på en offentlig flyskole - eller fordi de har tatt et bevisst valg om det. Men du bør gjøre deg selv og foreldrene/sponsorene/garantistene dine den tjenesten at du i det minste forsøker Tromsø eller Bardufoss først. Kommer du ikke inn, vil du allikevel ha fått en viss forhåndsevaluering av om du egner deg (psykomotorisk, psykisk og akademisk) til studiet og yrket, og det vil gi deg en pekepinn på om din planlagte storinvestering i flygerutdannelsen er fornuftig, eller om det er andre yrker som kan gi deg en totalt sett bedre livskvalitet. Mange som ikke kom inn, har gjort strålende karrierer i andre felt.

Du har imidlertid en viktig ting gående for deg; og det er at du søker informasjon, for eksempel gjennom dette foraet. For min del, for altfor mange år siden, som 17-åring, skrev jeg til flygesjefene i alle norske flyselskap for å spørre hvilke timekrav de stilte, hvilke flyerfaring disse timene burde omfatte, eventuelle anbefalte sivile flyskoler i forhold til jobb hos dem, og et par andre relevante spørsmål.

Nesten alle flygesjefene svarte, selv fra SAS og Braathens, og de fleste veldig utfyllende. Jeg tror faktisk at bare det å ha spurt om råd før utdannelsen ble påbegynt, ville ha bidradd litt til å få de jobbene jeg ville ha trengt for å komme i gang med karrieren etter flyskolen. Men for sikkerhets skyld, selv om jeg hadde liten tro på å komme inn, og selv om de fleste i flyklubbene jeg vanket i hadde tonnevis av "warstories" om den og den som ikke var kommet inn på den militære flyskolen, så søkte jeg Luftforsvarets Flygeskole, siden den ultimate drømmen var å fly jagerfly. Det kostet ikke mer en noen gram blekk og et frimerke til 3-4 kroner å søke, og var for det meste en forsikring så jeg ikke ville gå og lure resten av livet på om jeg kanskje kunne ha kommet inn allikevel, hvis jeg prøvde. Til manges - og ikke minst min egen - overraskelse kom jeg inn, bestod de forskjellige opptaksprøvene og uttaksflygingene, og resten er historie; jeg har fått fly de flytypene jeg drømte om da jeg var på din alder, og synes fremdeles flyging er så moro at jeg holder på med det - om ikke hver eneste dag.

Moralen er; planlegg for det verste (at du må betale alt selv, eller velge et annet yrke) men søk for all del de offentlige flyskolene for sikkerhets skyld. Det gir deg bedre selvtillit og ro på opptaksprøvene at du har planene for en selvfinansiert utdannelse klar uansett, og det verste som kan skje ved et avslag er bare at du må følge hovedplanen din, som du allerede har lagt.

Last edited by Jumper G5; 14-10-2009 at 03:48.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote