Quote:
Originally Posted by LN-KGL
Det er riktig at kabinfaktoren er den høyste noengang oppnådd, men - og det er stort men - SAS har aldri tilbudt så lite seter heller.
Her er noen tall som illustrerer dette veldig godt ( SAS Group tall siden disse kan sammenlignes fra år til år):
Juli 2007
ASK = 5 026 mill.
Kabinfaktor = 80,7%
Antall passasjerer = 3,56 millioner
Juli 2008
ASK = 5 274 mill.
Kabinfaktor = 78,9%
Antall passasjerer = 3,55 millioner
Juli 2009
ASK = 2 880 mill.
Kabinfaktor = 83,8%
Antall passasjerer = 1,96 millioner (55% av 2008!!!)
Alle kan se at det er noe galt her. Det går ikke å bare styre etter bare et eller to målkriterie - kabinfaktor og yield. Her er det rett og slett at tilbudet er for dårlig, og passasjerene flykter over til konkurrentene som gal. Det verste er at siden flyene er så tettpakkede, så flykter også premium-passasjerene. De vil har god plass, og det er det ikke når det er så fullt. På toppen av dette er det også satte ekstra seter så det er blitt enda trangere.
|
Men
SAS Group tallene inkluderer vel også selskaper som er avhendet det siste året. Så i disse tallene ligger vel både AirBaltic Estonian og Spanair i disse tallene. Så nedgangen er ikke bare kutt i kapasitet, men også avhending av selskaper.