View Single Post
Old 08-10-2009, 22:25   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo

3. august 2009, kl. 15.50:
SAS Scandinavian Airlines
SK1807 Stockholm (ARN)–Istanbul (IST)
Boeing 737-800

Etter en natt på Radisson SAS SkyCity Hotel, hvor vi ble oppgradert til et Business Class-rom, sjekket vi inn på SAS EuroBonus Gold-skranken, gikk gjennom FastTrack og fant veien opp til SAS Scandinavian Lounge. Business-loungen var sommerstengt, og det var derfor relativt folksomt i loungen. Jeg registrerte at det stadig blir færre SAS-ansatte i loungene og stadig flere fra Select Service Partner. Faktisk kan man ikke få hjelp til ombooking, bestilling eller innsjekking i loungen lenger, dette må gjøres på billettkontoret en trapp ned. Så ille er det heldigvis ikke på Gardermoen eller Kastrup. Uansett, utvalget av mat og drikke var upåklagelig, og med en god bunke aviser gikk tiden fort.

Non-Schengen-avganger fra Terminal 5 kan enten gå fra den nye F-piren eller fra enden i den ene av de to eldre pirene. Det ble sistnevnte på oss, gate 24, og det ble et par minutter venting før ombordstigningen kom i gang. Innehavere av Star Alliance Gold-kort ble ønsket velkommen først, men vi ventet med å gå om bord til ombordstigningen nærmet seg slutten.

Det var også på denne avgangen satt opp en McDonnell Douglas MD-80, men igjen hadde denne blitt erstattet av en større Boeing 737-800: LN-RRK Gerud Viking, som tidligere på dagen hadde fløyet tur/retur Stockholm-Athen.

Maskinen ble levert til SAS i 2002 og er utstyrt med 179 seter. Selv på rad 3 ble dette trangt – og jeg skjønner ikke hvordan Bjørn Kjos kan skryte av god benplass i sine nye fly som skal ha 186 seter!

SAS’ Boeing 737NG-maskiner er utstyrt med litt forskjellige seter, og setene i dette flyet hadde nettinglommer og plastdeksel, slik bildet viser.

Det var satt av to rader til Economy Extra, men det var ingen passasjerer i denne klassen, kanskje ikke så rart ettersom SAS bare har to ukentlige avganger til Istanbul (mandager og fredager). I Economy Class var det ca. 90 prosent fullt, med en god kombinasjon av svensker, nordmenn og tyrkere. Denne dagen hadde Turkish Airlines to avganger fra Stockholm til Istanbul, og Norwegian flyr for øvrig også denne ruten. SAS var for vår del en definitiv prisvinner med billetter til 500 kr. Jeg vil ikke snakke om hvilke priser Norwegian krevde for en billett.

Det ble avgang mot sørøst og et flott skue over Østersjøen direkte etter vi var kommet opp i luften. Flytiden var beregnet til to timer og 55 minutter med en distanse på 2,212 kilometer.

Besetningen brukte en del tid på å forberede serveringen, og da trallen dukket opp kjøpte jeg en sandwich med ost og skinke og tilhørende drikke. Servicenivået var upåklagelig og de svenske flyvertinnene hygget seg tydeligvis om bord.

Flyturen gikk overraskende fort og ganske snart var vi i gang med nedstigning mot Atatürk-flyplassen.

Jeg hadde gledet meg til nok en spektakulær innflygning til Istanbul, men det var litt tåkete og vi fløy heller ikke over byen. I kjent SAS-stil landet vi 15 minutter før rutetid.

Etter ankomst kjøpte vi visum, stod i en uendelig lang kø til passkontroll og ble deretter hentet av shuttlebussen, som ble tilbudt gratis da vi booket hotell.

Bilder fra Istanbul

Rutebåter

Hagia Sophia

Sultanahmet-moskeen

Fiskere på Galata-broen

Utsikt fra en takrestaurant
FlightDeck is offline   Reply With Quote