Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto
Mener til og med å huske at det opprinnelig var 407 seter. Men her er det som står på deres hjemmesider nå:
Under vintersäsongen 2009/2010 flyger Thomas Cook Airlines Scandinavia med två olika versioner av Airbus 330-200 med 323 respektive 360 platser.
På A330-200 med 323 platser erbjuder vi RoyalClass i den främre kabinen (se information ovan) och SunClass med benplats på 84 cm i resterande del av flyget. Denna flygtyp flyger nonstop både ut och hem till de flesta långdistansresmålen.
På A330-200 med 360 platser erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 90 cm. Resterande del i flyget är ekonomiklass.Denna flygtyp flyger nonstop på utresan till alla långdistansresmål.
På våra A330-300 flyg erbjuder vi SunClass i den främre kabinen med benplats på 84 cm. resterande del i flyget är ekonomiklass.
|
------------
Thomas Cook's A330-200 går som nevnt med 323 respektive 360 seter, hvorav 49 seter er "business". Disse flyr Oslo-Phuket / Oslo-Krabi direkte uten mellomlanding øst / vest.
A330-300 har setekonfigurasjon 405 (407, men to stoler selges ikke), men på de to ovennevnte turene vil de i vinter gå med ca 370 pax fra
OSL, slik at de kan gå direkte østover, men med fuelstopp i
SHJ (Emiratene) hjemover.
En A330-200 med setekonfigurasjon 307 er ikke i nærheten av fuelproblemer på turen vestover (hjem fra
BKK, med 10,5 timers flytid.)
Det er så man undrer på hvorfor ikke FEEL vil ha flere seter inn, når de har mulighet til det, vektmessig, volummessig og fuelmessig?
Thomas Cook Scandinavia låner ved behov A330-backup fra Thomas Cook UK.
Dersom FEEL ikke har en backup på disse to individene, er det en vel dristig satsing, og uhyre sårbart ved snag.
Når det er sagt, er A330 en "moneymaker" og særdeles lite utsatt for nettop snag.
New York innebærer ETOPS (operasjonelle krav til tomotorige fly over bl.a. lange havområder), og et nytt selskap må opparbeide seg den nødvendige autorisasjon over tid. D.v.s. at de ikke kan regne med å hoppe rett inn på 180 eller 208 min. ETOPS, men starte med redusert ETOPS.
Dette vil enkelt oversatt bety at de i en startfase ikke nødvedigvis kan få fly direkte rute, men i starten fly en nordligere rute, som igjen betyr ekstra omkostninger/flytid.
Det er en grunn til at det er lettere å starte
LCC for å fly Bergen-Oslo, enn det å fly longhaul. Sterling hadde planene for dette, Norwegian har nok skjønt at dette er en annen utfordring. Blir svært overrasket om dette blir en realitet.
Tally-Ho