View Single Post
Old 22-09-2009, 10:36   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Erfaring avgjør rute, eller?

Her er hva som står i BSL D (Driftsbestemmelsene):
(Hvis du orker å lese så mye,da)
9.5.3 Fartøysjefens kjennskap til strekninger og flyplasser

9.5.3.1 Et luftfartsforetagende skal ikke la en flyger tjenestegjøre som fartøysjef på en strekning med mindre han har de kvalifikasjoner som fremgår av 9.5.3.2, 9.5.3.3 og 9.5.3.4.

9.5.3.2 Flygeren skal ha tilfredsstillende kjennskap til:
a) strekningen som skal flys, og de flyplasser som skal brukes. Dette skal omfatte kjennskap til:
i) terrenget og minste sikre flygehøyder,
ii) de sesongmessige værforhold,
iii) vær-, sambands- og lufttrafikktjenestens hjelpemidler, tjenester og fremgangsmåter,
iv) navigasjonshjelpemidler.
b) de prosedyrer som skal anvendes ved flyging over tettbebyggelse og i områder med stor lufttrafikktetthet, samt luftfartshindringer, flyplassens utforming, belysning, innflygingshjelpemidler, prosedyrer for ankomst, start, venting og instrumentinnflyging, samt gjeldende værminima.
Anm.: Prosedyrene for ankomst, start, venting og instrumentflyging kan innøves i passende treningsanordning.

9.5.3.3 Fartøysjefen skal under virkelige forhold, sammen med en for strekningen kvalifisert flyger, ha utført en innflyging til hver flyplass hvor landing skal foretas - enten som medlem av en flygebesetning eller som observatør med plass i førerrommet med mindre:
a) innflyging til flyplassen ikke skjer over vanskelige terrengforhold og instrumentinnflygingsprosedyrene og innflygingshjelpemidlene tilsvarer de som flygeren tidligere har vist at han behersker, eller
b) nedgangen fra den minstehøyde, som er fastsatt for at innflygingen kan påbegynnes, kan foretas i dagslys under VFR-forhold (VMC), eller
c) fartøysjefen, ved simulator-/linktrening eller ved hjelp av tilfredsstillende kart og bilder, har vist overfor luftfartsforetagende at han har tilstrekkelig kjennskap til innflygingsprosedyrene og de øvrige forhold på flyplassen.

9.5.3.4 For rutetrafikk
På ruter hvor navigasjonen kun kan foregå ved hjelp av visuelle referanser til bakken eller andre landmerker, og hvor flyets marsjhøyder er lavere enn det omliggende terreng i en horisontal avstand på 25 NM på begge sider av rutetraseen, skal fartøysjefen tidligere under virkelige forhold ha foretatt en flyging på ruten, enten som medlem av en flygebesetning eller som observatør med plass på førerrommet.

9.5.3.5 Et luftfartsforetagende skal føre løpende journal over fartøysjefens kvalifikasjoner og når og på hvilken måte kvalifikasjonene ble oppnådd.

9.5.3.6 Et luftfartsforetagende skal ikke fortsette med å bruke en flyger som fartøysjef på en bestemt strekning, med mindre han i løpet av de siste 12 måneder har utført en enkelttur mellom strekningens endepunkter, enten som medlem av en flygebesetning eller som kontrollflyger eller som observatør i førerrommet. Hvis det er gått mer enn 12 måneder siden fartøysjefen utførte slik flyging, må han vise at han har de nødvendige kvalifikasjoner som fremgår av 9.5.3.2, 9.5.3.3 og i tilfelle av rutetrafikk 9.5.3.4.
Så, ja. De som flyr skal ha dokumenterbar kjennskap til strekningen de skal fly når det er vanskelig terreng og/eller klima. Det er nå ihvertfall slik jeg tolker det.
Wig-wag is offline   Reply With Quote