View Single Post
Old 17-09-2009, 19:34   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Passasjerer med falske dokumenter på Iberworld til tromsø

Min erfaring er at lavprisselskapene er mer nøye på passkontroll enn mange andre. Bøtene til flyselskapene er skyhøye dersom de sender passasjerer uten innreisetillatelse/nødvendig dokumentasjon. Eksempelvis er det 2.000 euro i bot pr. passasjer som sendes til UK. Derfor er flyselskapene veldig nøye med kontrollen. Og er det noen som ikke liker unødvendige utgifter, så er det lavprisselskapene.
Jeg har god erfaring med Ryanair, og de legger ned veldig mye arbeid i å forebygge bøter. De har rutiner som er vesentlig strengere enn noen av de andre (som flyr til/fra Torp) om dokumentkontroll, selv innenfor Schengen. Så å si at flysikkerheten eller kontrollen blir redusert med lavprisselskapene blir altså feil. Ihvertfall er det min erfaring.

Nå kan en jo spør seg hvor viktig det er å vite at man vet navnet på den som er ombord da. Man kan jo gjøre like mye ugang selv om man har oppgitt riktig navn. Paradoksalt nok er det ingen krav om id hvis man reiser uten bagasje innenlands, men så fort man har bagasje, DA må man kunne dokumentere hvem man er. skjønn det de som vil, jeg gjør det ikke.

IMM