View Single Post
Old 17-09-2009, 12:03   #21
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Nå er det ikke mere enn 2-3 måneder siden en SAS flight hvor siste medlem av crew satte seg etter at flyet var over rullebanen, og ca 2 sek før landing. Vedkommende var ikke fastspent, for å si det på den måten.

Har særlig inntrykk av at det på ARN-TRD flightene er meget knapt med tid, her skal det selges mat, kaffe, og taxfree, og taxfreesalget starter da ofte så mye som 50 min uti flyturen, skulle det da være en flight hvor folk setter pris på dårlig whisky eller cognac så tar salget sin tid. Kombinert med gunstige vindforhold så blir det litt vel i overkant mye å gjøre i kabinen.
Salg ombord kan ta sin tid men kabinsjef/purser ombord har selvsagt full mulighet til å stoppe og så gjøre kabinen klar for landing. Selv om et servicekonsept inneholder salg av taxfree varer starter man ikke med taxfreesalg 30 min før landing. Det hele handler om å planlegge flighten og se an utviklingen ombord. Jeg selger aldri noe som helst etter at flightdeck har satt på setebelteskiltet. Da er det som regel 20-30 min igjen til landing og den tiden trengs til å rydde og gjøre kabinen klar slik at cabin clear kan gis til cockpit.