View Single Post
Old 16-09-2009, 01:26   #13
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis ACARS-systemet var nede, får ikke kaptein/styrmann beskjed om dette?
Hvis de får det: Vil det ikke være logisk å da spørre om de på bakken kan gi en manuell ACARS-oppdatering?
(Hvis de ikke får det: Vil det ikke være en svakhet å ikke ha varsling om dysfunksjonelle systemer?)

Februar er jo høysesong for møkkadrittvær i Tromsø, en grunn til at undertegnede aldri har flydd i tidsrommet Desember-Mars i sitt liv
Det kommer ofte inn turbulensmeldinger for Skottland under 6000 fot, mens man flyr i Nordsjøen i FL410 på vei til eller fra London, så det er ikke alle turbulensvarsler som er relevante. Samtidig er mange varsler generelle for et stort område, mens faktisk turbulens kanskje er lokal. Det beste "varselet" for turbulens kommer fra en kombinasjon av egen erfaring, vindkartene, signifikante værkart, og METAR-rapporter, samt rapporter fra andre fly. Den beste forsikringen mot turbulens er å ha setebeltet på, og løse gjenstander sikret - hele tiden. ACARS-varslene er en bonus i tillegg, men erstatter ikke førstnevnte.

ATC (lufttrafikktjenesten) spør forøvrig ofte om man har fått "SIGMET"-varsel ditten eller datten, og leser det opp om man ikke har det. Det er en god service, men jeg regner med at den ikke har høyeste prioritet om det er travelt i posisjonen.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote