Quote:
Originally Posted by Jumper G5
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.
"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.
Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.
"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.
|
-----
Vel, nå er vi langt utenfor trådens opprinnelige innhold, noe jeg selv medvirket til...
At
SAS har et regelverk på at kabinen skal sitte fastspent fra 15.000 ft (ca 15 min før landing) har da aldri vært praktisert de ganger jeg har flydd med
SAS (og det er noen ganger) Hva som står i bøkene er kanskje en annen sak. Unntak for spesielle turbulensturer...
Nå er jo ikke
SAS det eneste selskapet i verden, og og mine erfaringer med andre selskaper (som pax) illustrerer jo også at de har fullt opp til få min. før landing.
Jeg tenkte overhodet ikke på
SAS da jeg skrev varslingen "cabin crew - take your seat".
Dette brukes av et stort antall selskaper fremdeles, og bl.a. i mitt eget.
Der har man også "callet" "cabin crew - 10 minutes to landing" - nettopp for å sikre at klargjøringen fullføres så hurtig som mulig. (Smart - når man skal klargjøre 405 pax!)
Cabin clear mottas typisk få min. før landing.
Men dette varierer vel fra selskap med stort serviceprogram på en langtur, til de som jumper over fjellet med mindre maskiner, uten større serviceprogram, og som i tillegg kanskje har turbulens.
Tally-Ho