Quote:
Originally Posted by TOS
Innflytelsen vil vel naturlig nok bli noe mindre i form av færre statsråder for de to småpartiene.
|
Det kan du bare glemme. Er det en ting jeg er sikker på er det at SV kommer til å få mer innflytelse i regjeringen. Slik fungerer dessverre demokratiet i Norge. SV må vise at tjener på regjeringsdeltakelsen og nå er de hissigere enn noen gang. Dette vedder jeg med hvem som helst om. Det er synd på Norge.
Til tross for at de ikke-sosialistiske partiene dobler sitt flertall i antall stemmer til nesten 50 000 stemmer mer enn de rødgrønne, holder det ikke helt denne gangen heller. 3000 flere Venstre-stemmer (over sperregrensen) ville gitt fem flere mandater til V og trolig 85-84 i borgerlig favør i antall mandater. Så de som gikk fra V til Høyre av taktiske grunner har gjort en megatabbe.

Akkurat som ved forrige valg da Venstre fikk masse stemmer
fra Høyre, stemmer som V tjente minimalt på fordi de kom så klart over 4 %, mens Høyre mistet flere sistemandater nettopp på grunn av disse stemmene.
Men ellers er det jo selvsagt Ap og Stoltenberg som er vinneren. Jeg beklager men jeg tror ikke at de borgerlige kan vinne med en mediedekning som innebærer at landets statsminister kan sitte i alle debatter på statskanalen
NRK (som er fullstendig overlegen i antall seere på valgsendinger) og dominere og styre uten debatten uten å bli stilt nærmest et eneste kritisk fra programlederne. Når det er opposisjonen som må forsvare seg og stå til ansvar, mens det er de rødgrønne som har styrt landet i fire år, blir det i mine øyne noe galt med valgdekningen. Journalistene klarer ikke å skjule sine politiske holdninger og går rett inn i det rødgrønne taktiske spillet.
Beklager, men dette måtte bare ut, det har vært et nitrist politisk døgn.
For øvrig, god morgen til alle!