For å gjøre diskusjonen litt mere kompleks tror jeg at Skyteam er en perfekt partner for Finnair. Samarbeid med BA betyr slutten på AY. Da KLM var "for liten" valgte de å gå inn i holding med AF. Samme aksjonærer men uten tap av egen identitet. KLM valgte ikke for å samarbeide med BA bl.a. fordi BA skulle bli alt for dominant og flytte langsistansetrafikken fra Amsterdam til London. Det samme kommer BA til å kreve fra AY. KLM skulle da bli en regional aktør og ikke mere enn det. Og det var BA-strategi i gull-tidene. BA kjemper nå for å overleve. Jeg tror neppe de vill tåle konkurranse på langdistanse fra et datterselspap i Helsingfors. Skyteam har ingen medlemmer i Nord-Europa man kan få et solid fotfeste når AY blir medlem. AF/KLM/
CSA flyr kun til Helsinfors. AY/SK blir alt for dominant i Norden. EU-kommisjonen vill aldri akseptere en slik sammenslåing uten nedleggelse av flere avganger intern i Norden. AY og Skyteam supplementere hverandre perfekt. AY's solide innenriksnett i Finland er en merverdi for Skyteam. Jeg er ingen spesialist men det er mitt inntrykk at, om Finnair kommer til å bytte strategi, Skyteam er den mest aktuelle kandidaten. Med all ekstra press på SK som kommer med.