Dette med "grønne innflygninger" er ofte nevnt i forbindelse med miljøkrav.
Det stiller visse krav til både
ATC, flyets utrustning, værforhold og crew. Det handler om å ligge over eller på profien, og ikke under, og man skal ikke ha "let down / level off" - da vil jo typisk autothrottle systemet gasse og dra tilbake hele tiden, ev. man må gjøre dette manuelt.
Trafikken til
ATC (flygelederne) må ev. tilpasses, slik at man kan holde en slik "grønn" profil hele veien ned. Det hjelper lite med en miljøinnflygning om man blir separert bak en saktegående maskin, og må dra tilbake på farten. Ved lav trafikk (natt?) vil det typisk være fritt frem for en slik miljøinnflygning. Faktisk er det slik på f.eks
OSL nattetid at man gjerne - på grunn av "noise abatement" vil ha flyene høyt inn, og helst nordfra om vinden er inntil 5 kts medvind. Da snur man til 01 (fra syd).
Flyet bør ha en FMGS /
FMS - utrustning for å ha full effekt av en grønn innflygning. Airbus har dette, og det samme med Boeing av noenlunde ny dato. Systemet gir deg full back up med informasjoner som viser at man ligger korrekt på profilen, samtidig som den tar høyde for ev. høyderestriksjoner (constraints).
Endelig er det slik at man ikke ønsker å gjøre "grønne" approacher i dårlig sikt / lave skyer. Flyet skal være garantert "spool up" på motorene i min 1000 ft IMC / 500 FT VMC, og det er krav til diverse parametre for å være stabilisert. I vårt firma er det - 5 kts / + 10 kts, samt de vanlige krav med hensn til max sink rate, bank angle, pitch, at man er "etablert" på ev. innflygningshjelpemiddel som ILS etc etc.
En A330 f.eks er særdeles vanskelig å få ned i hastighet på grønne innflygninger, og krever mer enn f.eks en A320. Har man ikke spool up på angitte min.høyder, bertyr det "go around"!
(Eller rapportskriving!)
En fullastet maskin vil dermed kunne være noe mer krevende å benytte til dette, en en tilsvarende "lett" maskin.
Man skal på et eller annet tidspunkt få vekk "overskuddsenergien" det gir, ved at man ligger over eller på profilen.
Med andre ord er det helst ved "godværsinnflygninger" (VMC) dette er aktuelt.
Tally-Ho