Thread: Nytt flyquiz
View Single Post
Old 21-08-2009, 13:34   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Nytt flyquiz

Quote:
Originally Posted by tripple-seven View Post
600/700 har helt annen pack enn 800/900. Vi kan jo starte med det overfladiske og det er at 6/700 har et to-sone system hvor man kan velge temperatur to steder - cockpit og cabin. 8/900 har tre-sone system hvor man kan velge temperatur tre steder - cockpit, fwd og aft cabin. Ut ifra dette skjønner man at det er forskjellig paneler i cockpit.

6/700 har et relativt enkelt kjølesystem: Varm bleed air inn, air/mix valves regulerer hver pack til hvor mye luften skal kjøles ut ifra valgt temperatur på controlpanelet før luften går til sine respektive plasser. Ved normal bruk L/H pack til cockpit, R/H pack til cabin.

Så er det 8/900 da... Her er det et fullt redundant system som kjøler til den kaldeste valgte sonen. Trim valves tilfører derfor varmere luft til de sonene som har de to høyeste valgte temperaturene. Så med mindre det er den kaldeste sonen man endrer temperatur på, så vil hele pack'en levere like kald luft, mens man tilfører litt varm luft når man vrir på temperaturselector. Skjønte du den? Hele pack'en er annerledes på dette flyet, både controllere, valves og bulbs. F.eks. selve kjøledelen av systemet inneholder på dette flyet en reheater og en condenser, noe som ikke er på 6/700.
Dette var det jeg var ute etter

Men Dag, angående bremser på 700/800. Mener jeg å huske at man kan bruke 700-type brems på en 800. Men kun i en kort periode(x antall landinger eller timer/dager), f.eks hvis man ikke har 800 brems tilgjengelig, men har en 700 brems.

Det var jo en "episode" for noen få år siden her i Norge der det ble gjort slik.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote