Quote:
Originally Posted by MartinL
Lyntog til Bergen og Trondheim er noe av det mest idiotiske politiske utredningene som foregår!
|
Nei, faktisk ikke. Det virker som at mange ser på utredningene som blir gjort som at det er vedtatt at et slikt rutenett skal bli bygget, men det er jo ikke tilfellet.
Quote:
Originally Posted by MartinL
Norge behøver lyntog, men ikke fra Oslo til Bergen/Stavanger/Trondheim.
Derimot burde det ha vært bygget ut lyntog fra Kristiansand til Lillehammer, Halden til Kongsberg. Det er her potensialet ligger!
|
Oslo-Halden/Kongsberg er alt for korte strekninger for ekte "lyntog", og innenfor IC-triangelet trenger en også flere stopp. Men ja, innen for Skien/Lillehammer/Halden mm. trenger en et betraktelig bedre rutenett enn hva vi har i dag, for å ikke glemme ny linje til Hønefoss.
Så må du huske at flyrutene Oslo-Bergen, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger alle ligger på topp 10-lista over de mest trafikkerte rutene i Europa, det er med andre ord et stort potensiale der.
Quote:
Originally Posted by MartinL
Jeg tror også at utviklingen og teknologien vil gi en helt annen type brennsel i fremtiden, som vil gravlegge flyet som en miljøtrussel. Hva blir så argumentet?
|
Et konkurransedyktig alternativ.
Quote:
Originally Posted by VC-10
Jeg kan ikke fatte at det med det trafikkgrunnlaget som er mellom de største byene i Norge og de kostnadene en slik utbygging i vårt land vil medføre, noen gang kan lønne seg.
|
Som nevnt er det ikke noe i veien med trafikkgrunnlaget på de foreslåtte rutene. I tillegg har de første utredningene vist at enkelte/alle linjer som er foreslått vil bli lønnsomme. Og linjene må ikke være dedikert til lyntog, de kan gjøre svært mye for å bedre dagens situasjon i godstrafikken.
Quote:
Originally Posted by Hickok
En ting som ingen har snakket om enda, eller i hvert fall i svært liten grad, er at mesteparten av strekningen mellom Vestlandet og Oslo, og en god del av strekningen mellom Trondheim og Oslo, må gå i tunnell.Ellers vil strekningene bli altfor værutsatt vinterstid. Ikke mye poeng i lyntog hvis toget ikke kan fortere enn de klarer å måke linjen.
|
Ja, vi snakker om en del tunneler, med de lengste på fire-fem mil avhengig av trasé, men jeg ser ikke hvorfor dette skal være noe problem. Og når det kommer til vinter og snø har Japan erfaringer og løsninger på denne fronten.
Quote:
Originally Posted by O_K_
SAS kan slappe av, og de som har gjort disse beregningene burde blitt arbeidsløse!
|
Og hvilken bakgrunn har du for å si at disse folkene tar feil?
Quote:
Originally Posted by O_K_
Se bare på Japan, der det går lyntog av et kaliber noge bare kan drømme om (8-12 tog i timen mellom Tokyo og Kyoto!!!) mellom alle de store byene, men innerikstrafikken med fly lever i beste vellgående.
|
Rutetilbudet mellom de største byene i Japan er kraftig redusert som følge av Shinkansen-nettverket, for å ikke glemme det at antallet reiser i landet har økt kraftig som følge av nettverket, og at byer som før lå langt unna storbyene har blomstret opp.
Quote:
Originally Posted by O_K_
Det er nok mulig at man i beste fall kan få 95% av trafikken som uansett bare skal Oslo-Trondheim over på tog, men selv det er i beste fall etter min mening.
|
Der er jeg enig, det vil alltid være et marked for flytrafikk som lyntog ikke kan kapre.
Quote:
Originally Posted by Hickok
Og disse lyntogstrekningene skal da gå på samme skinnegangen som er i bruk i dag, og vi vet alle hvor lynhurtig det går der.
|
Nei, rett og slett fordi dagens skinnegang ikke gir mulighet til høyere hastighet. Utover strekningene som er bygget de siste ti-femten årene må det lages helt nye linjer.
Quote:
Originally Posted by LN-Q
Det de burde gjøre er å forlenge Nord-Norge banen fra Fauske til Kirkenes før de i det hele tatt tenker på hurtigtog her i sør...
|
På en slik strekning ville kun godstrafikk vært noe i nærheten av lønnsomt. Unnskyld, men en slik utbygging er dødfødt.
Quote:
Originally Posted by Hickok
Får bare håpe at de ikke finner ut at dette skal finansieres på samme måte som kollektivtrafikken i byene: Med bompenger. Det er jo ikke usannsynlig at politikerne finner ut at en avgift på f.eks. 100kr pr. avgang skal gå til nytt lyntognett i Sør-Norge.
|
En slik utbygging finansieres neppe på denne måten.
Ja, jeg er flynerd/-entusiast (med alt som dette medfører), og ønsker rutenettet i Norge alt vel. Men jeg sliter likevel med å forstå hvorfor mange er så skeptiske og redde for et rutenett som tar oss fra sentrum til sentrum på 2 til 2 1/2 time. Nei, ikke alle strekninger vil være lønnsomme, men med trafikkgrunnlaget vi har i Norge (som er betydelig mellom de største byene) så kan dette fungere. Det fungerer mange andre steder i Europa, hvorfor skal det ikke gjøre det her? Reisende i Europa benytter seg heller av toget, hvorfor skal det ikke være slik her?
Og nei, det er ikke vedtatt at et slikt rutenett skal bygges ut, og det skjer i alle fall ikke i løpet av de neste ti årene. Aller først kommer IC-triangelet, hvor behovet er størst.