Re: Blokkerte seter på avganger fra Kina?
Når det gjelder ID-pax, så er de jo alltid på space available-status. Så om de dukker opp og setene ikke er solgt, så kan de jo brukes til ID-pax.
Men om jeg husker riktig, så er det hardblock som gjelder til Kina (kan huske feil), og de 30 setene blir da ikke frigitt til betalende pax (som prøver å booke på operating carrier). Det finnes flere typer codeshare, som f eks "freesell" der begge selskaper selger så mye de vil, og med lik tilgang på seter. Så finnes det "softblock", der man har f eks 30 seter, men alle usolgte seter gis tilbake til operating carrier ved en fastsatt frist regnet fra avgangsdagen. Og så finnes det sikkert noen andre også, men dette er vel de oftest forekommende.
"Operating Carrier" er det selskap som eier flyet, og "Marketing Carrier" er det selskap som har en codeshare på den flighten. AY er altså operating, og CA er marketing her.
Når det gjelder regler og prosedyrer, som f eks XBAG, PETC osv, så er det operating carriers regler som gjelder.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
|