View Single Post
Old 10-08-2009, 16:32   #12
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Default Re: OSL-BKK-DPS-HKG-NRT-CPH-OSL TG-CX-JL-SK

og her kommer fortsettelsen....

08.08.09 HKG-NRT JL 732
ETD 1500 ETA 2020
Fly; 744
sete; 67 e

etter nok en gang og nesten faatt orgasme av servicen paa og rundt HKG international (man kan feks sjekke in bagasjen fra 24 timer foer avgang paa airport express stasjonen i hong kong) tuslet jeg bort i JAL skranken og forberedet meg paa aa faa den vanlige beskjeden; fullt!

men neeeeida.... fikk sete med en gang, kjempesoete mennesker som jobbet der, saa med det unna verden hadde jeg tid til en liten matbit og litt shopping paa HKG. var ikke i det mest avanserte humoeret etter 38 grader og drepende luftfuktighet saa jeg gikk for en italiensk pizza og en liten salat. godt. jeg gikk saa gjennom sikkerhetskontroll og immigration, alt i HKG style; raskt, effektivt og vennlig.

rasket med meg litt champagne og rom fra duty free shopen som egentlig var ganske dyr, og ruslet sakte mot gaten hvor boarding var satt til 1430. JAL har tydeligvis et veldig fokus paa on time, for ved alle JAL skranker/omraader sto det skilt om at hvis man ikke var ombord innen ti minutter foer avgang, slapp man heller ikke ombord, noe jeg er helt for saa lenge det ikke skyldes aarsaker som kan lastes et selskap selv.

det er ikke hver dag jeg flyr en jumbo, saa brille-jesusen i meg vaaknet fort opp da jeg gikk nedover gaten paa vei inn i flyet. den romslige kabinen vare inndelt i 3-4-3 paa monkey class, noe som vel er helt vanlig. helt grei benplass, men ikke noe aa skrike hurra for. kabinen var innredet i typisk japansk pastell-aktig interior, noe jeg ikke helt klarte aa bestemme meg for om saa grellt ut eller om det saa bra ut nettopp fordi det er japans flag carrier jeg var paa tur med. Ellers saa baerer jo 747-400 av at det ikke er noen "top of the pops" maskin lengre, men her hadde JAL flesket opp med med nytt IFE system med PTV og utloesbar kontroll (ikke de kjipe som boeing leverer som sitter i armlenene).... men dette viste seg da og ikke vaere med AVOD.

av en eller annen grunn ble vi staaende og brenne fuel og vente lenge uten at noen sa noe om hvorfor, saa take off ble 10 min over rutetabell, men med en flytid paa 3 timer og 40 skulle jo det kjoeres inn greit og vel saa det. serveringen kom igang og de triveligste vertinnene jeg noensinne har sett kom og delte ut refreshment towels samt ga ut det man ville ha av fordrinks. de kom aldri saa langt som til meg foer vi kjoerte inn i Moroqat og det ble rimelig turbulent en stund (15 minutter el no). For aa komme kjennom servicen kjoerte de bare rett paa maten, og paa oekonomi hos JAL har man faktisk 2 choice og de har en meny, selvfoelgelig med bilder av maten - det er jo tross alt Japan! kylling eller fisk ; jeg gikk for fisk innbakt risdeig, gulrot, okra, soyaboenner ris og ponzu. med paa brikkan fulgte en liten skaal med nudler og typ japansk tofu og fiskepudding, en liten skaal med en slag mais - og potetsalat, ferdig paasmurt baguettskive og et wienerbroed med sjokoladebiter. hva kan jeg si; det maa vaere ferste gang jeg faar metallbestikk og spisepinner paa oekonomiklasse hos et selskap; BRA!!!!!!! jeg tok en asahi (oel) til maten og groenn te. de serverte baade groenn og kinesisk te samt kaffe, men til den slags mat liker jeg best det groennt.

jeg fikk sett x men; wolverine under maaltidet, jeg virkelig storkoste meg. selv om jeg hadde midtsete, hadde jeg setet ved siden av meg ledig saa det var nok av plass til aa strekke ut hoyreskulderen paa. flott in between service med sjokolade, vann og juice, og da jeg ikke ville ha noe av det spurte de om det ikke var noe annet jeg ville ha, og jeg hadde i bunn og grunn lyst paa litt hvitvin. vinen kom i smaaflasker, og helt uanmeldt med en pose med kjempegode rissnacks. star trek XI sto for tur, og jeg rakk akkurat ikke aa se slutten foer landing paa narita; 20 minutter foer tidtabell! ikke gaernt!

JAL maa vel sies aa hittil vaere en av de beste oekonomiklassene jeg har hatt, tror det overgaar CX og!

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote