View Single Post
Old 07-08-2009, 16:55   #34
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: CAU går til urnene

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?

Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin?

Statsansatte? Presses de ned i lønn for å gi billigere skatt eller flere veier?

Bankansatte? Presses de ned i lønn for å gi mer konkurransedyktig rente?

Andre?
Statsansatte: her er det eneste eksempelet på garantert jobb livet ut.

Bankansatte: Om du har fulgt med igjennom de siste 15 årene så har det vært flere runder oppsigleser i de sotre bankene etterhvert som arbeids-intensive oppgaver er gjort om til nettbanker og filialer får mer automater.

Shell-ansatte: 58 Shell-stasjoner har gått konkurs så langt i år.

IT-verdenen: her sies det opp løpende og rullende med folk etter hvert som bedriften presenterer resultater. Det er ikke uvanlig å lese i avisen at når EDB ASA presenterer svake tall så følger det med en bisetning om "vi ser på å sparke 10% av de ansatte".

Min verden: jeg varierer markedspris etter hva merkedet tåler, og jeg har varierende mengde arbeide etter konjunkturene i markedet.

Så da er ballen tilbake til deg: skal jeg som passasjer sponse at ditt selskap skal behandle deg som en statsansatt?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote