View Single Post
Old 05-08-2009, 18:57   #2
B777ER
ScanFlyer Blue

Default Re: SVG-FRA-EWR-FRA-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y

JFK-SFO
VX023
Airbus 320
N626VA
Navn: “Unicorn Chaser”
Distanse: 4157 km
STD: 10:30 R22R
STA: 13:45 (6t 15min) + 3 timer R28R
Klasse: F
Elevatepoints: Se tekst
Sete: 02F
JFK-SFO-LAX

Virgin America hadde jeg store forhåpninger til. Jeg har lest mye om dem i det siste, og synes at det var absolutt et selskap jeg ville prøve. VX har 3 serviceklasser: First Class, Main Cabin Select og Main Cabin. First Class består av 8 seter fordelt på 2 rader, mens Main Cabin Select består av 12 seter også på 2 rader. Første rad i Main Cabin Select, er plassert som bulkhead rett bak first, mens den andre raden til Select er plassert ved nødutgangen. I Main Cabin Select får man gratis servering, både mat, dog noe enklere enn First Class, og alkoholholdig drikke samt en del bedre benplass enn i resten av kabinen. Først bestilte jeg Main Cabin Select, men ettersom den var ganske så mye dyrere enn Main Cabin og prisen ”bare” halvparten av First, tok jeg en telefon og betalte mellomlegget til First noen dager i forveien. Hva skulle man gjort uten Mastercard, hehe? Det var for øvrig ingen kredittkortgebyr for de som tenker på sånne avgifter. Jeg ankom JFK relativt tidlig og i terminal 4 som VX benytter, var det ganske få passasjerer å skimte. Både innsjekk og passering av sikkerhetskontroll gikk veldig raskt. Jeg hadde planer om å benytte lounge, selv om jeg visste at dette ville kostet meg $40 (selv i F), men den åpnet ikke før 14:30 i forbindelse med Virgin Atlantic sin avgang til LHR.

Underholdningstilbud som for eksempel kafeer, snackbar og lignende var bortimot fraværende. Flesteparten var stengt, en del var under oppussing. Så det å få seg en kaffekopp fristet ikke særlig mye da man måtte stå i en milelang kø på det eneste stedet som hadde åpent.

Ombordstigning begynte rundt 40 minutter før avgang. Flyet, N626VA ble levert 11. juli 2006, over et år før VX begynte flygning. Det var et stappfullt fly. Vi fikk predeparture drinks, og jeg valgte først vann, men da jeg så hvor mange champagneglass som ble servert rundt meg, klarte jeg ikke å dy meg og bestilte champagne jeg også.

Setet mitt:

En ting jeg reagerte på, var at Virgin America ikke har noe ”inflight magazine”.

Virgin America har som kjent blitt kjent for sin fargerike kabin med alle neonlysene, og det var en fryd å gå om bord. Det var skikkelig stilig å se på. Likevel ble effekten av neonlysene bortimot utvisket med en gang noen åpnet dekslet foran vinduene for å se ut. Av den grunn var dekslene nede under bortimot hele overfarten.

Kapteinen, som for anledningen var Britisk, stod flere minutter i kabinen før dørene lukket og pratet om all slags mulig i en herlig uformell tone. Han presenterte hele crewet med (for)navn. Generelt virket det som om hele besetningen på 5 hadde valgt riktig jobb. Det var tydelig at de trivdes med det de holdt på med.

Før take off, ble vi ventende en liten stund i taxekøen. Men den virkelige ventingen begynte ikke før vi var første fly klare for å ta av. Vi ventet og ventet og ventet, ingenting skjedde. Ingen som tok av eller landet. Ikke før etter ca 8-10 minutter så jeg en stor skygge kommende-> en Cessna 172. Ikke rart vi ventet så lenge (I ettertid kom jeg til å tenke på den Cessnaen som fløy seg vill over JFK, men har ikke anelse om det var den) Ikke så lenge etter avgang fikk vi mer å drikke. Mat kom ikke så lenge etterpå. Det var ingen menyer, forrett var det samme for alle, mens middag fikk vi 2 forskjellige valg, enten en vegetarrett eller en kyllingrett.

Forretten så sånn ut:

Her var det tilsynelatende litt for mange gourmetaktige ting for min gane. Det meste gikk ned likevel, eventuelt skylt ned med noe kjØLig drikke. Inkuderte faktisk jodbær!!

Hovedrett: Det beste måltidet – by a clear mile - jeg har smakt om bord i et fly noen gang. Det så kanskje ikke så innbydende ut ved første øyekast, men det smakte himmelsk.

Kylling med bacon, gulerøtter, brokkoli og potetmos.

Dessert:

Ikke noe å si på dette heller.

Snacks ble delt ut et par ganger under flyturen, men ble levert umiddelbart om man hadde lyst på noe mer. Bestod av sjokolade, kjeks, chips etc.