View Single Post
Old 05-08-2009, 18:57   #2
B777ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
Default Re: SVG-FRA-EWR-FRA-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y

JFK-SFO
VX023
Airbus 320
N626VA
Navn: “Unicorn Chaser”
Distanse: 4157 km
STD: 10:30 R22R
STA: 13:45 (6t 15min) + 3 timer R28R
Klasse: F
Elevatepoints: Se tekst
Sete: 02F
JFK-SFO-LAX


Virgin America hadde jeg store forhåpninger til. Jeg har lest mye om dem i det siste, og synes at det var absolutt et selskap jeg ville prøve. VX har 3 serviceklasser: First Class, Main Cabin Select og Main Cabin. First Class består av 8 seter fordelt på 2 rader, mens Main Cabin Select består av 12 seter også på 2 rader. Første rad i Main Cabin Select, er plassert som bulkhead rett bak first, mens den andre raden til Select er plassert ved nødutgangen. I Main Cabin Select får man gratis servering, både mat, dog noe enklere enn First Class, og alkoholholdig drikke samt en del bedre benplass enn i resten av kabinen. Først bestilte jeg Main Cabin Select, men ettersom den var ganske så mye dyrere enn Main Cabin og prisen ”bare” halvparten av First, tok jeg en telefon og betalte mellomlegget til First noen dager i forveien. Hva skulle man gjort uten Mastercard, hehe? Det var for øvrig ingen kredittkortgebyr for de som tenker på sånne avgifter. Jeg ankom JFK relativt tidlig og i terminal 4 som VX benytter, var det ganske få passasjerer å skimte. Både innsjekk og passering av sikkerhetskontroll gikk veldig raskt. Jeg hadde planer om å benytte lounge, selv om jeg visste at dette ville kostet meg $40 (selv i F), men den åpnet ikke før 14:30 i forbindelse med Virgin Atlantic sin avgang til LHR.

Underholdningstilbud som for eksempel kafeer, snackbar og lignende var bortimot fraværende. Flesteparten var stengt, en del var under oppussing. Så det å få seg en kaffekopp fristet ikke særlig mye da man måtte stå i en milelang kø på det eneste stedet som hadde åpent.

Ombordstigning begynte rundt 40 minutter før avgang. Flyet, N626VA ble levert 11. juli 2006, over et år før VX begynte flygning. Det var et stappfullt fly. Vi fikk predeparture drinks, og jeg valgte først vann, men da jeg så hvor mange champagneglass som ble servert rundt meg, klarte jeg ikke å dy meg og bestilte champagne jeg også.

Setet mitt:


En ting jeg reagerte på, var at Virgin America ikke har noe ”inflight magazine”.

Virgin America har som kjent blitt kjent for sin fargerike kabin med alle neonlysene, og det var en fryd å gå om bord. Det var skikkelig stilig å se på. Likevel ble effekten av neonlysene bortimot utvisket med en gang noen åpnet dekslet foran vinduene for å se ut. Av den grunn var dekslene nede under bortimot hele overfarten.

Kapteinen, som for anledningen var Britisk, stod flere minutter i kabinen før dørene lukket og pratet om all slags mulig i en herlig uformell tone. Han presenterte hele crewet med (for)navn. Generelt virket det som om hele besetningen på 5 hadde valgt riktig jobb. Det var tydelig at de trivdes med det de holdt på med.

Før take off, ble vi ventende en liten stund i taxekøen. Men den virkelige ventingen begynte ikke før vi var første fly klare for å ta av. Vi ventet og ventet og ventet, ingenting skjedde. Ingen som tok av eller landet. Ikke før etter ca 8-10 minutter så jeg en stor skygge kommende-> en Cessna 172. Ikke rart vi ventet så lenge (I ettertid kom jeg til å tenke på den Cessnaen som fløy seg vill over JFK, men har ikke anelse om det var den) Ikke så lenge etter avgang fikk vi mer å drikke. Mat kom ikke så lenge etterpå. Det var ingen menyer, forrett var det samme for alle, mens middag fikk vi 2 forskjellige valg, enten en vegetarrett eller en kyllingrett.

Forretten så sånn ut:

Her var det tilsynelatende litt for mange gourmetaktige ting for min gane. Det meste gikk ned likevel, eventuelt skylt ned med noe kjØLig drikke. Inkuderte faktisk jodbær!!

Hovedrett: Det beste måltidet – by a clear mile - jeg har smakt om bord i et fly noen gang. Det så kanskje ikke så innbydende ut ved første øyekast, men det smakte himmelsk.

Kylling med bacon, gulerøtter, brokkoli og potetmos.

Dessert:

Ikke noe å si på dette heller.

Snacks ble delt ut et par ganger under flyturen, men ble levert umiddelbart om man hadde lyst på noe mer. Bestod av sjokolade, kjeks, chips etc.

Powered by Google, her er vi ca halvveis og over Kansas.


Underholdningsprogrammet om bord var omfattende. Man kunne velge blant 19 filmer, en hel del tv-kanaler samt både spill, deriblant Doom og en drøssevis med musikk.


Kabinen sett bakfra:


N626VA etter landing i SFO



SFO-LAX
VX936
Airbus 320
N624VA
Navn: (F)red, White & Blue
Distanse: 544 km
STD: 15:55 R28R
STA: 17:20 R24R
Klasse: F
Elevatepoints: (Se tekst om Elevate)
Sete: 02F


Flyet for anledningen ble levert VX 30. mai 2006, også denne godt over året før første flygning. Det het først ”red, white & blue” men skiftet navn til ”Fred, white & blue” som en gest til Fred Reid, selskapets første administrerende direktør.

Servering om bord var en snack som så ut som forretten på forrige flight. Med unntak av jordbæret som jeg denne gang ikke fikk, var bortimot alt likt. Også denne gang ble hvert eneste sete om bord okkupert.


VX har også et frequent flyerprogam som kalles Elevate hvor man får poeng etter hva billetten koster (men naturlig nok ikke på avgifter) Egentlig ganske genial tankegang. Hvis jeg ikke tar helt feil her, vil disse 2 flyturene gi meg mer enn for eksempel 2 stk typisk LAX-SFO på reward (i Y).

Alt i alt 2 fantastiske turer med VX. Undertegnede anbefaler dem på det varmeste.

Kabinen sett forfra:


Her trodde jeg først VX hadde "spesialunderholdning" (hint: se hva som begynner 5PM)


Downwind 24Right, her kan man se 2 Qantas A380


Turning final 24R, downtown Los Angeles i bakgrunnen


Qantas A380



Bagasjen ble levert etter SVÆRT kort tid. ”Hører dere US???”

Noen bilder fra Los Angeles:

Santa Monicastranden


Kult tailnr:


Ja, dette var noe å skryte av:


Bra middag på indisk restaurant på Ventura blvd:


Godt øl, flyselskapet vet jeg mindre om

Last edited by B777ER; 06-08-2009 at 15:56.
B777ER is offline   Reply With Quote