View Single Post
Old 26-07-2009, 03:00   #14
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Default Re: Helautomatiske fly, slutt for pilotene?

Hmm...interesant debatt, jeg får våge meg til en liten kommentar før klokka runder 3
Egentlig trur jeg ikke at vi kommer til å få se fly som er helt uten piloter ombord noensinne i fremtiden...Ja, teknologien finnes, men det vil alltid være en fagperson om bord, som kan ta de rette avgjørelsene og håndtere nødsituasjoner. Likens tror jeg også at 99% av alle flypassasjerer ikke vil sette seg i et fly som er fullstendig helautomatisert. Ja, det finnes på tuber, men de går ikke i 450 knop, 35000 fot over bakken.
Det handler om å føle seg sikker! Noen folk sier at det skjer så mange hendelser grunnet menneskelige feil, men en computer er aldri helt feilfri! Det vil aldri komme en computer som er 100% feilfrie.
Just my 2 cents i natta,.,.,

Btw: jeg begynner å bli skremt over hvor mye som blir automatisert, snart er det jo ikke vits i å gjøre noe, alt blir jo automatisk.. "Stolen kjører deg automatisk inn i bilen som automatisk kjører deg til flyplassen, der passasjerer blir scannet av kameraer som står rundt om på flyplassen før de blir kjørt ut i en automatisert buss til gaten, flyet(PCén) ber automatisk om taxi og takeoff clearance som blir prossesert av en computer...
Jaja