View Single Post
Old 25-07-2009, 21:09   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Og uproblematisk, men både da og på 60-tallet, og siden, med to piloter som safety-backup, med ferdigheter skjerpet av årevis med hands-on experience, still current.

Det er ikke vanskelig å få det til i optimale forhold, uten tekniske feil osv, men å få det til consistently, med alle størrelser fly, til alle flyplasser og med alle forutsetninger, det er vanskeligere, og kostnaden ved å bygge inn et godt nok sikkerhetsnett til å ta hånd om alle "contingencies" som en flyger vet kan skje, kan bli så høy at det ikke er verdt det.

Når det en gang skjer, vil vi nok finne det på fraktsiden først, hvor risikoen og liability er mindre, samt til flyplasser som ligger utenfor tettbygde strøk (igjen, public acceptance fra publikum i inn- og utflygingstraseene).

Militære UAV'er er en annen sak. Der er det time-on-station som teller, liten størrelse/lav observabilitet, lavere risiko for mennesker ombord, og en del ytelser som kan oppnås uten fysiologiske utfordringer (høy cruisehøyde uten mennesker ombord, men det ville ikke kunne tatt passasjerer med dagens trykkabiner). Men selv der er det et godt stykke igjen til en havaristatistikk som er akseptabel for sivil passasjerdrift, og fremdeles en del "hvordan kunne det skje"-havarier. Utviklingen er drevet frem av behovene i en aktiv krig med altfor høye sivile og militære tapstall, og med høy politisk fallhøyde både for utfallet og for tap underveis, mens utviklingen på sivil side er hemmet av manglende vilje og evne til investering i fremtidens teknologi. Det er såvidt man får fabrikantene til å snuse på nye motorteknologier, og backlogen på A320 og 737, begge 20- 40 år gamle grunnmodeller, er på rundt 4000 fly hvis jeg husker riktig.

Konseptet er spennende, men utviklingen sakte, og til syvende og sist; er det dette man vil, selv om man vil kunne få det til? (Ville man hatt automatisk drevet Hurtigrute med kun serveringspersonell ombord, helautomatiske tog på skinnegangen på Østlandet eller på Bergensbanen, ubemannet Tube i London og ubemannede men bevæpnede sikkerhetskontroller på flyplassene?)
Jumper G5 is offline   Reply With Quote