Quote:
Originally Posted by tiemand
Du er svært lite oppdatert. På pilotsiden har det vært mange på 6mndr kontrakt for å dekke opp ferieavvikling nå i sommer. Til høsten er det slutt og det skal heretter kun ansettes fast ansatte. Gevinsten ved kontraktansatte har vist seg å være marginal.
|
Svært lite oppdatert er han nok ikke. Siden desember i fjor har piloter kun blitt ansatt på kontrakt (6 mndr, men enkelte også kortere), og det har ikke vært ferieavvikling som har vært hovedårsaken. Siden i fjor sommer har DY kjørt et løp som ikke har vært risikofritt. Samtidig som finanskrisen begynte å slå fra seg, valgte DY å starte opp i
CPH/DK. DY (som alle andre selskaper) har vært usikre på følgene av finanskrisen, og de var enda mer usikre på hvordan satsningen i
CPH skulle gå. Og hva trengte selskapet da? Jo, de trengte fleksibilitet. Og hvordan skaffet de seg det? Jo, bl.a. med å ansatte folk på kontrakt. Dermed kunne de satse videre i usikre tider og samtidig ha en raskt retrettmulighet fra
CPH hvis satsningen skulle feile. Det å kvitte seg med ansatte på kontrakt er enklere enn å kvitte seg med fast ansatte hvor arbeidsgiver automatisk har en del forpliktelser. Etter hva jeg vet har kontraktene inneholdt mulighet for fast ansettelse etter kontraktens utløp, og de første kontraktene har nå gått ut på dato.
Det kan være det koster noe mer å ha folk gående på korte kontrakter, i og med at risikoen i større grad legges over på den "ansatte", men DY har nok veid dette opp risikoen og kostnaden med å bli stående med 50+ ansatte etter en eventuell nedbemanning. Når nå selskapet fortsetter å vokse, og
CPH tilsynelatende går bra, så er det enklere for selskapet å gå til fast ansettelse av de som i første omgang ble ansatt på kontrakt.
Så kan man jo diskutere om en slik fremgangsmåte ville ha vært mulig i andre bransjer.
MEN....det hører ikke hjemme i denne tråden