Det er vel ikke så mange flygeledere som klarerer avgårde en 747 med andre fly ganske nært landing. Da venter heller 747'n til landingene er unnagjort! På grunn av diverse omstendigheter er det ofte litt avstand til neste aktivitet på rullebanen etter en "Heavy takeoff". Blant annet skal rullebanen visuelt sjekkes for typisk
FOD som kan skade andre fly under takeoff eller landing...

Selv medium size fly kan faktisk få problemer etter heftig vortex fra heavy flighter...
Hvordan throttlingen utføres ved takeoff, handler vel mest om hvorvidt alle sjekklister er fullført, og stemningen ellers er klar i cockpit. Personlig måte å gjøre den samme tingen på, varierer jo fra pilot til pilot, og så lenge alle andre faktorer som vær, temp, tetthet, tilgjengelig rullebane osv tillater det, finnes det ingen gal måte å få flyet trygt opp i lufta

Selv om det kan føles som hastverksarbeid å ikke ha tid til en stopp på rullebanen, kan du jo som pax være like trygg som ved full stopp før take off
Verre er det om takeoff data er faulty, og tar høyde for atskillig lavere
TOW enn det som er fakta. Ref. Emirates A345 i Perth med 100 tonn feil i dataene...! alle V-speeds vil bli gale med for lav vekt, og Vrotate på for lav hastighet er jo katastrofal! Da spiller det ikke den helt store rollen om man tar rullende start, eller full stopp start