View Single Post
Old 17-07-2009, 16:48   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Streik i SAS i Paris

Da jeg skulle reise fra Paris-CDG til Stockholm-Arlanda med SAS i går, var det fullt kaos på innsjekkingen og billettkontoret til SASCDG-flyplassen. Hundrevis av reisende på SAS- og Blue1-avganger ble kraftig forsinket på grunn av streik i SAS Ground Services i Paris. Streiken skyldes at SAS vil selge SAS Ground Services i Frankrike.

Det var ingen SAS-ansatte på jobb, alle innsjekkingssystemer var nede, automater var ute av drift og ombordstigningskort og tager var fjernet. Seks-syv ansatte, uten SAS-uniform, dukket etter hvert opp, men disse ga ikke noe informasjon - det var vanskelig å se hva de faktisk gjorde, utover å se forvirret ut og ringe i telefonen. Flere av de ansatte snakket skandinavisk. Etter hvert begynte de å sjekke inn folk, riktignok meget sakte. Jeg vet ikke hvor de kom fra, men de hadde ikke oversikt over situasjonen, og innsjekkingssystemene brøt sammen gang på gang. Køene gikk ut av terminalen, og statuskort hadde selvsagt ingen funksjon. Jeg så noen med SAS-uniform, men disse satt på Starbucks.

SAS-loungen var stengt, men rengjøringspersonalet slapp noen passasjerer inn - og passasjerene avgjorde om nye passasjerer fikk komme inn. Det ble ikke gitt noen informasjon over høyttalere, og de få meldingene som kom ble skreket ut. Skjermene ble ikke oppdatert med nye tider, i følge dem var alt i rute. Det var ingen til å styre broene på flyplassen, og med bare en buss tilgjengelig, ble passasjerer ble sendt ut på tarmac ventende på bussen mens fly og biler passerte.

Avgangene til København, Oslo og Helsinki ble forsinket mange timer. Avgangen som jeg skulle med til Stockholm ble kansellert, selv om flyet hadde ankommet og stod parkert ved terminalen. Passasjerene til Stockholm ble etter hvert booket om til avganger i dag og innlosjert på hotell.

Jeg ringte selv til SAS og fikk siste sete på flyet til Oslo. Meget bra kabinpersonalet som ga suveren service til oss på Business Class. De fikk dessuten applaus fra passasjerene ettersom de hadde losset halvannet tonn med bagasje inn i flyet.

En ting er i alle fall sikkert: Franskmenn kan dette med streik!!

Last edited by FlightDeck; 17-07-2009 at 16:54.
FlightDeck is offline   Reply With Quote