Thread: DY Q2 results
View Single Post
Old 15-07-2009, 08:14   #25
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: DY Q2 results

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Tabloid fremstilling og en overdreven forenkling.

Hvis jeg setter som forutsetning at gebyrene går til å dekke faktiske utgifter, og det hevdes jo fra Norwegian-hold, kan jeg si at de går i null på gebyrer og at 100% av overskuddet kommer fra billettsalg, hvilket sannsynligvis uansett er nærmere sannheten om enn en like grov forenkling.
Det er vel åpenbart at gebyrene ikke bare dekker faktiske kostnader, men også en viktig inntektskilde?

Frem til 2005/06 var bagasje inkludert i billettprisen, deretter klarte selskapet seg med et bagasjegebyr på 25-27 kroner - nå koster det 40 kr. innenriks, 55 kr. storby og 60 kr. til Sør-Europa og Afrika. Det er dobbelt pris om man betaler på flyplassen - før var det samme pris på internett som på flyplassen.

Før 2006 var det free seating på alle avganger. Nå koster setereservasjon koster 40 kr. innenriks, 50 kr. storby, 60 kr. Sør-Europa og 80 kr. Afrika. Dette kostet også 25-27 kr. tidligere.

Tidligere var det ikke mulig med videreforbindelser, bare punkt-til-punkt. Videreforbindelser koster nå 40 kr. per strekning, mot 20 kr. tidligere. Ved videreforbindelser dobles alle avgifter.

I tillegg til dette kommer kredittkortavgiften på 40 kr. som åpenbart går til mer enn å dekke kostnader.

Alle disse gebyrene forteller en del om at Norwegian har endret konseptet sitt og at inntekter utover billettprisen har blitt viktigere - og kanskje også nødvendig? Billettprisen er i mange tilfeller lav i "bunn" og så kan man velge å kjøpe seg opp gjennom ulike tjenester.
__________________

Last edited by FlightDeck; 15-07-2009 at 08:21.
FlightDeck is offline   Reply With Quote